Asbjørn (38) går inn i en ny rolle rett før høysesong
Plus
Da den tidligere daglig lederen sluttet, gikk det kort tid før styret pekte på en intern kandidat. Nå har Asbjørn Øksendal et klart mål før høysesongen starter.
– Jeg ønsker å skape stabilitet, forteller Øksendal.
Fra verkstedgulvet til lederansvar
38-åringen er utdannet bilmekaniker og har jobbet flere år i bilbransjen, før han kom til sykkelverkstedet Paahjul første gang i 2019.
Etter en periode borte fra bedriften, vendte han tilbake som verksmester i Sandnes for to år siden.
Nå har han tatt steget opp som daglig leder – midlertidig.
– Tidligere daglig leder startet eget sykkelverksted. Da ønsket jeg å ta over for å skape stabilitet, noe styret også landet på, sier Øksendal.
Stillingen er foreløpig midlertidig mens selskapet gjør noen strukturelle avklaringer, men driften skal fortsette som før.
– Det handler mer om selskapsform og det formelle. Driften vil være lik som den er i dag, sier Øksendal.
Leder for to verksteder
Han har nå ansvar for både Stavanger- og Sandnes-avdelingen.
– Jeg leder på begge verkstedene. Så jeg har litt av den gamle stillingen min som verksmester, samtidig som daglig leder, sier Øksendal.
Hverdagen har endret seg merkbart.
– Det er mer administrativt arbeid. Nå har jeg økonomi- og personalansvar, noe som er nytt for meg, sier Øksendal.
Samtidig pendler han mellom verkstedene for å være synlig begge steder.
– Jeg prøver å fordele tiden likt, så ikke det ene verkstedet føler seg prioritert over det andre.
Snart høysesong
Med våren rett rundt hjørnet går Paahjul inn i sin travleste periode.
– Nå som vinterferien er over, begynner det å ta seg opp. Da kommer alle med syklene sine samtidig og vil være klare for våren, sier Øksendal.
Vintermånedene er roligere.
– Desember, januar og februar er lavsesong. Da bruker vi mer tid på kursing og opplæring.
Nå jobber de med å effektivisere driften før høysesongen.
– Vi skal legge litt om på måten vi jobber på for å få ned ventetiden og jobbe mer effektivt, sier Øksendal.
Mer enn et verksted
Paahjul er ikke et vanlig sykkelverksted. Bedriften er eid av Kirkens Bymisjon og tilbyr arbeidstrening for personer med ruserfaring.
– Det er hovedtingen vår. Vi skal både gi god service til kundene og samtidig ta vare på folk i arbeidstrening, sier Øksendal.
Det krever balanse.
– Hvis det er mye utskifting av folk, går det utover effektiviteten på service. Og hvis det er veldig hektisk, kan det gå utover oppfølgningen av de som er i arbeidstrening, sier Øksendal.
Han forteller videre at de derfor må organisere seg smart.
Han understreker at nettopp denne kombinasjonen er noe av det som motiverer ham.
Ville jobbe med mer folk
Overgangen fra bilverksted til sykkelverksted handlet om mer enn bare mekanikk.
– Kroppen begynte å si litt stopp. Samtidig hadde jeg lyst til å jobbe mer med folk enn bare å skru og jage effektivitet og bonus.
Da muligheten dukket opp i 2019, søkte han – og fikk jobben.
– Det har vært litt fram og tilbake, men jeg har ikke planer om å bytte jobb nå. Det er utrolig givende det jeg holder på med nå, sier Øksendal.
Og selv om lederollen fortsatt er fersk, håper han én ting:
– Jeg håper de ansatte er fornøyde med meg og målet mitt er å bidra til stabilitet i en periode med endringer.
Video-reel
Snart kan elsparkesykler bli forbudt i flere gater
Snart forsvinner gjerdene på Nytorget – planlegger grilling og aktiviteter for barn