Ber om å bli benådet
Israels statsminister Benjamin Netanyahu har sendt inn en offisiell forespørsel om benådning til Israels president Isaac Herzog, opplyser det israelske presidentens kontor søndag.
Det skriver Reuters.
Netanyahu er tiltalt i en omfattende korrupsjonssak for bestikkelser, bedrageri og tillitsbrudd.
Han er blant annet anklaget for å ha mottatt bestikkelser og verdifulle gaver fra politiske støttespillere mot tjenester, i noen tilfeller med tilknytning til Qatar.
- Presidentens kontor er klar over at dette er en ekstraordinær forespørsel som medfører betydelige implikasjoner. Etter å ha mottatt alle relevante uttalelser vil presidenten vurdere forespørselen ansvarlig og oppriktig, uttaler Herzogs kontor, ifølge den israelske avisa Haaretz.
Netanyahus kontor har foreløpig ikke kommentert saken.
Tidligere denne måneden sendte også USAs president Donald Trump et brev til Herzog, hvor han ba om å benåde Netanyahu.
I brevet skrev Trump at han «fullstendig respekterer det israelske rettsvesenets uavhengighet», men at han mener saken mot Netanyahu er «politisk og uberettiget».
Netanyahu argumenterer med at saken mot ham splitter landet, og at en benådning ville bidra til forsoning og å samle landet. Han sier også at kravet om at han må møte i retten tre ganger i uka, er en distraksjon gjør vanskeliggjør oppdraget hans som statsminister, skriver NTB.