Langrenn, sprint: Kristine Stavås Skistad ble diskvalifisert under sprinten i Lahti.
Den norske langrennsstjernen trodde hun hadde sikret finaleplass – så kom kontrabeskjeden.
Kristine Stavås Skistad ble nummer tre i semifinalen, men tiden var opprinnelig god nok til å ta seg videre.
Men etter at semifinalene var unnagjort kom beskjeden om at Skistad hadde fått et gult kort.
Ettersom hun hadde med seg et gult kort med seg fra før, resulterte det i en diskvalifikasjon.
Årsaken var en forseelse der hun skled mellom to svenske løpere, Moa Ilar og Jonna Sundling.
– Det er dramatisk, men hun velger å gå imellom de svenske når de går så tett på hverandre. Det blir sett på som en obstruksjon som påvirker resultatet, sa NRKs langrennsekspert Aukland.
DISKET: Dette var manøveren som Skistad fikk gult kort for.
Skistad var selv uenig i avgjørelsen.
– Det er strengt dømt, og det er kjedelig å gå sprint hvis man skal få gult for det, sa hun til NRK.
– Jeg kommer i høy fart og reiser meg for å unngå trøbbel. Så er jeg så vidt borti skien. Det er litt på kanten, men ikke nok til gult kort, synes jeg, forklarte hun videre.
Sundling vant finalen foran Linn Svahn. Coletta Rydzek tok tredjeplassen.
Ble overrasket
Etter semifinalen tok en funksjonær av tidtakerbrikkene til Skistad, men den norske profilen så rart på funksjonæren og tok dem tilbake.
– Har dere lagt inn protest? spurte NRKs reporter.
Det spørsmålet kom overraskende på 27-åringen.
– Er jeg disket? spurte hun.
NRK forsøkte å vise Skistad resultatlisten med det synlige beviset, men da forstod hun alvoret og løp mot lagområdet.
Se situasjonen øverst i artikkelen.
En god stund etter at finalen var unnagjort, tok Skistad turen tilbake til NRK.
– Jeg kunne ikke skjønne jeg var diska, sa hun.
Det gjorde at det også var vanskelig å få lagt inn en protest.
– Jeg fikk det ikke med meg før finalen, så da var det vanskelig å gjøre noe med det, forklarte Skistad.
Forsvarer gult kort
Renndirektør Michal Lamplot forsvarer det gule kortet slik:
– Juryen så på situasjonen. Kristine kom bakfra med høyere fart enn utøverne foran henne. Hun gikk til venstre side og hun var i kontakt med skien på venstre side. Vi anså det obstruksjon. – Hva sa dere til Kristine?
– Det er veldig bra at utøvere kommer inn for å se på videoer. Da kan vi forklare hvordan vi så på situasjonen. Vi så på videoen og diskuterte saken.
Mathilde Myhrvold ble også overrasket da hun plutselig stod i finalen som den eneste norske.
– Jeg fikk det ikke med meg før vi gikk til start. Jeg tenkte «mangler vi ikke Kristine her?». Jeg skjønte fort at vi var alle der. Hva som skjedde har jeg ikke fått med meg, sa Myhrvold.
Hun fikk forklart hendelsen av NRKs reporter i Lahti.
– Det må være veldig kjipt. Man er i bobla og vil forberede seg. Man vil jo vite ting.
– Jeg skjønner det var kjipt for henne. Det var ikke noe gøy, vi vet jo hva hun kan, fortsatte hun.
«IKKE NOE GØY»: Mathilde Myhrvold hadde ikke fått med seg at Skistad hadde blitt disket før finalestart.
– Ikke opp til meg å svare på
Moa Ilar var en av de svenske som var innblandet i situasjonen som Skistad ble disket for.
Hun var egentlig ute, men gikk videre til finalen da den norske stjernen fikk nok et gult kort.
– Jeg står her og gjør intervjuet og så går det veldig fort før jeg får beskjed om at jeg skal gå finale. Jeg føler meg bra, men det er klart det er kjedelig at noen må bli disket for at jeg skal gå finale, sa hun til NRK etter finalen.
«KJEDELIG»: Moa Ilar synes det er synd at Skistad ble disket.
Svensken forklarte hva hun følte skjedde i situasjonen.
– Jeg tror hun kommer i veldig høy fart og prøver å komme seg gjennom meg og Jonna (Sundling). Da kommer hun litt nære og er borti mine ski. Jeg antar at det er det hun får det for.
– Var det riktig?
– Det er ikke opp til meg å svare på. Hindret ble jeg absolutt, men hvor grovt det var er ikke opp til meg, svarte Ilar.
Skjedd før
Det forrige gule kortet kom under Tour de Ski, da hun gikk sakte for å ta seg videre til neste etappe og brøt reglene i diagonal sone.
– Dette med gule kort og Skistad denne sesongen, det har ikke vært noen suksess, poengterte Aukland.
Den gang uttalte Konnerud-løperen at hun følte juryen var ute etter å ta henne.
Viaplays langrennsekspert Niklas Dyrhaug, mente juryens dom i Lahti var streng.
– Jeg skjønner at Skistad er utrolig skuffet over den manøveren der, sa Dyrhaug.
Dette er andre gang at Skistad har blitt disket for to gule kort i verdenscupen denne sesongen. Forrige gang det skjedde var i Davos tilbake i desember.
Men utfordringen med gule kort skjedde allerede under sesongåpningen på Beitostølen.
Etter å ha fått gult kort under sprinten, fikk hun bevisst et nytt et dagen etter. I etterkant høstet 27-åringen mye kritikk for manøveren.
Ingen norsk jubel
Uten Skistad i finalen ble det heller ingen norsk jubeldag.
Mathilde Myhrvold endte sist av alle i finalen. Julie Myhre var nære ved å ta følge med Myhrvold, men ble nummer tre i semifinalen. Tiden var ikke god nok til å ta seg videre.
Julie Bjervig Drivenes tok seg videre med et nødskrik fra prologen, der hun var den siste som kvalifiserte seg inn. I kvartfinalen røk hun ut som nummer fire i sitt heat. Det samme ble Milla Grosberghaugen Andreassen.
For tvillingsøstrene Udnes Weng ble det exit allerede i prologen. Tiril var nærmest. Hun ble 31, mens søster Lotta fulgte to plasser bak på 33.-plass.
– Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor det blir sånn. Jeg har trent og forberedt meg godt til den helga her, og det går dårlig. Man blir lei seg og skuffa, sa Lotta Udnes Weng til NRK.