Eksplosjon ved USAs ambassade – har sikret videomateriale
Det er naturlig å se eksplosjonen ved USAs ambassade i Oslo som et målretta angrep, mener politiet.
Natt til søndag var det en eksplosjon ved USAs ambassade ved Huseby i Oslo.
Ingen personer ble skadet, men politiet ser svært alvorlig på saken.
Ingen er så langt pågrepet i saken.
Frode Larsen i Oslo-politiet sier at de har gjort en rekke vitneavhør av personer i nabolaget som har gjort interessante observasjoner.
– Det er observasjoner av personer i området vi ser på som interessante, sier etterforskningslederen.
De har også hentet inn mye videomateriale som de nå jobber med å verifisere.
Siden ingen er pågrepet i saken så jobber politiet ut ifra flere teorier.
De sa på en pressekonferanse tidligere i dag at en av hypotesene er at eksplosjonen er terror.
Ingen pågrepet eller mistenkt
Eksplosjonen skjedde ved publikumsinngangen til USAs ambassaden.
Bilder fra stedet søndag formiddag viser knust glass og at lamper har falt ned.
Søndag kveld sier en talsperson i det amerikanske utenriksdepartementet til NRK at også de etterforsker eksplosjonen.
– Vi takker norske myndigheter for støtten i etterforskningen, legger de til.
Leder for operativ tjeneste i Oslo-politiet, Grete Metlid, sa under pressekonferansen at det eksplosiver ble «kasta» mot ambassaden.
Glassene er blåst ut av dørene ved publikumsinngangen.
– Var det en håndgranat?
– Vi har ikke sagt noe rundt hva som er kasta. Det er en eksplosiv innretning. Mer utover det vil vi ikke svare på per nå.
Politiet har lett etter den eller de som sto bak med både helikopter, hunder og droner.
Krimteknikere undersøkte åstedet natt til søndag.
Våknet av at huset ristet
Magnus Dæhlen bor rett ved ambassaden.
Han våknet litt før klokken 1 natt til søndag at et drønn og at huset ristet.
– Det første jeg prøvde var å sjekke hva i all verden dette var for noe, og sjekke til barna, forteller Dæhlen.
Raskt så han blålysene utenfor ambassaden. Da skjønte han at det var der det smalt.
– Jeg kom meg ut av senga, så jeg blålysene utenfor ambassaden. Da skjønte jeg noe hadde skjedd ved ambassaden, forteller Dæhlen.
HØYT SMELL: Matilda (i midten) og pappa Magnus våkna av eksplosjonen ved ambassaden. Søndag var de sammen med venninna Nora for å se på skadene.
Han sier at det politiske klimaet rundt USA gjør at man blir litt engstelig.
– Men det føles trygt når politiet var på plass så kjapt.
Dagen etter var han på ambassaden sammen med sin 9 år gamle datter Matilda og hennes venninne Nora.
– Er dere redde for at slike ting skal gjenta seg?
– Når ambassaden ble satt her så var jo det en av tingene at det blir et mål, men nå har det jo skjedd lite her fram til nå.
Dæhlen tror ikke at det ikke vil skje så mye i tiden fremover heller.
Den amerikanske ambassaden ligger tilbaketrukket, nettopp av sikkerhetshensyn.
Uendret trusselnivå
Nattens eksplosjon gjør ikke at PST hever trusselnivået.
– I Norge er det ikke grunn til at vi skal være redde. Politiet og PST sier jo det at ikke har økt trusselbildet i Norge, og at Norge er et trygt land.
Det sier justisminister Astri Aas Hansen sier til NRK søndag kveld.
Hun legger til at det er altfor tidlig å si noe om motivet bak eksplosjonen.
Statsminister Jonas Gahr Støre ser svært alvorlig på at en eksplosjon går av ved USAs ambassade.
Han sier at både PST og politiet etterforsker saken og prioriterer den høyt.
Lamper har falt ned nær inngangen ved den amerikanske ambassaden i Oslo.
– Det er viktig å understreke at ingenting tyder på at situasjonen er farlig for folk i Oslo eller andre steder i landet, sier Støre
Likevel har man økt sikkerheten ved den amerikanske ambassaden.
– Samt andre amerikanske, israelske og også jødiske mål.
Statsministeren har vært i kontakt med lederen på den amerikanske ambassaden.
Her forsikret han at regjeringen følger opp saken tett.
– At politiet mener handlingen fremstår som målrettet og at det kan ha sammenheng med den sikkerhetspolitiske situasjonen, understreker alvoret i saken, sier Støre.
Politifolk utenfor den amerikanske ambassaden.
Økt vakthold
Politiet og PST samarbeider tett etter eksplosjonen.
Metlid sier at den sikkerhetspolitiske situasjonen har gjort at politiet over tid har vært mer til stede ved flere spesifikke plasser i Oslo.
– Etter hendelsen i natt har vi ytterligere forsterka våre tiltak.
Hun legger til at politiet har forsterka både vakthold og «operativ evne».
Blant annet har de nå politifolk stående utafor ambassaden.
Hundepatrulje på jobb utenfor ambassaden søndag 8. mars.
– Hvordan var vaktholdet ved ambassaden da dette skjedde? – Jeg kan ikke gå nærmere inn på det nå. Det er ulike tiltak rundt sikkerhet, men vi pleier ikke å gå inn på detaljer der, sier Metlid.
Søndag skjer det en rekke store arrangementer i Oslo. Blant annet 8. mars-toget i anledning kvinnedagen.
– De går som planlagt og vi har gode planer rundt det, sa Metlid.
Hun understreka at det ikke er noen bekymring for sikkerheten rundt disse arrangementene.
Politiets syn er at det heller ikke er en økt fare for resten av befolkningen.
Krimteknikere var på stedet og sikret spor natt til søndag.
Har kalt inn ekstra personell
PST er jobber også med eksplosjonen, og har dialog med politiet, bekrefter de.
– I løpet av natten er det kalt inn ekstra personell, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Bernsen.
Han vil ikke kommentere hvorvidt PST er i kontakt med amerikanske myndigheter.
– Foreløpig følger vi med på det som skjer i etterforskningen, og gjør selvfølgelig egne undersøkelser også, men jeg kan ikke kommentere noe mer.
Samtidig sier utenriksminister Espen Barth Eide at han har vært i kontakt med USAs ambassade.
– Sikkerheten til diplomatiske stasjoner er svært viktig for oss, og saken etterforskes nå av politiet og PST, sier han.
NRK har forsøkt å få en kommentar fra ambassaden, men har foreløpig ikke fått noe svar.
Kontroversiell historie
Ambassaden ligger på Huseby i Røa-området i Oslo.
Det har den gjort siden 2017. Før det var den i mist i Oslo sentrum, like ved Det kongelige slott og Solli plass.
Sikkerhet var en av årsakene til at ambassaden ble flyttet til Huseby.
USAs ambassade ligger vest i Oslo.
Det ble ansett som tryggere med en amerikansk ambassade som hadde større plass, mer åpent landskap rundt seg og ikke lå midt i sentrum.
Plasseringa var svært kontroversiell. Naboer kjempa mot planene i flere runder – blant annet fordi de frykta å få et terrormål i området.
Konflikten gikk helt til Høyesterett, som endte med å avgjøre at bygginga var lovlig: