Svarer på russisk melding: – Kommer ikke til å sove dårlig på natta
Johannes Høsflot Klæbo var i en klasse for seg selv, men en rykende fersk palldebutant varsler at han har planer om å vippe verdens beste mannlige skiløper ned fra tronen.
Johannes Høsflot Klæbo fulgte opp lørdagens sprintseier med å gå til topps under 10-kilometeren i Lahti.
Søndagens resultater gjorde også at Klæbo sikret seg seieren i verdenscupen sammenlagt. Det er ikke lenger mulig for konkurrentene å innhente ham.
29-åringen har vært tilnærmet uslåelig denne sesongen, og han er nå oppe i tolv seiere på rad.
Det siste rennet Klæbo stilte opp i uten å vinne var den avsluttende fellesstarten opp monsterbakken i Tour de Ski, der han i gjengjeld sikret sammenlagtseieren.
VANT VERDENSCUPEN: Søndagens seier var nok til at Klæbo sikret seg sammenlagtkula.
Russisk melding
Klæbo vant foran Martin Løwstrøm Nyenget. Den siste pallplassen gikk til den russiske 22-åringen Savelij Korostelev.
– For meg er det en liten seier. Jeg er veldig glad for det. Neste gang skal jeg prøve å slå de to andre, sier Korostelev til NRK etterfulgt av latter.
Korostelev har imponert etter at russerne fikk konkurrere igjen, men dette var første gang han tok steget opp på seierspallen.
Søndagens resultat har gitt han ytterligere motivasjon, og han har nå planer om å gjøre livet surt for nordmennene som har tronet alene på toppen denne sesongen.
– Det betyr at jeg er nærme og treffer med treningen. Jeg trenger å gjøre det mer og mer, og da vil jeg slå dem, melder Korostelev selvsikkert.
SKUMLE PLANER: Savelji Korostelev tror han har det som skal til for å vippe Klæbo ned fra tronen.
Ikke bekymret for nattesøvnen
Klæbo trekker på smilebåndet når NRK forteller han om Korostelevs planer.
– Jeg tenker vel null og niks på det. Vi er på tampen av sesongen. Jeg kommer ikke til å sove dårlig om natta av den meldingen, sier søndagens vinner.
Samtidig er han mektig imponert over utviklingen som Korostelev har hatt den siste tiden.
– Han har tatt store steg gjennom året, og det er moro å se. Vi trodde han skulle komme og være bra fra start i Davos, men han har brukt litt tid på å bli vant til nivået.
– Nå er han endelig oppe på pallen for første gang. Det er artig, og så regner jeg med at han skal ligge i hardtrening til neste år. Det blir spennende å se, fortsetter Klæbo.
KAN FÅ FLERE SLIKE BILDER: Klæbo tror Korostelev fort kan blande seg inn i pallkampen ofte neste sesong.
Den ferske vinneren av verdenscupen utelukker ikke at 22-åringen kantukte eliten neste sesong.
– Alt kan skje. Det er mange som trener hardt og er gode, så det er mange som kan være der oppe. Men at han får en pallplass tror jeg hjelper på motivasjonen.
Ellevill avslutning
Enn så lenge er det ingen tvil om at Klæbo sitter trygt på toppen. Ingen var i nærheten av å matche ham under søndagens 10-kilometer.
– Det han har drevet med her i dag er helt spinnvilt, sa NRKs langrennsekspert Fredrik Aukland.
Nyenget holdt lenge følge med Klæbo, men på det siste passeringspunktet før mål hadde avstanden økt til nesten ti sekunder.
I mål var han hele 22,1 sekunder bak vinneren.
– Det er nesten så man lurer på om det har skjedd noe, utbrøt NRK-kommentator Jann Post.
Men Klæbo knuste samtlige på de siste kilometerne, og det var mange som tapte mye tid.
29-åringens avslutning forbløffet NRK-kommentatorene.
– Den avslutningen til Klæbo her er jo helt fullstendig spinnvill, utbrøt Post.
Det sørget for at Nyenget likevel tok andreplassen til tross for det enorme tidstapet mot slutten av løpet.
– Når jeg lenge ligger fem-seks sekunder bak, prøver jeg å gå til litt mer, men det straffer seg litt. De sekundene jeg taper er mer på grunn av at jeg tør og ønsker å utfordre ham, sier Nyenget til NRK om egen avslutning.
KNUST, MEN NEST BEST: Martin Løwstrøm Nyenget var til slutt langt unna Klæbo, men likevel nærmest av samtlige.
– Får ikke luft
Like bra gikk det ikke med Martin Kirkeberg Mørk, som fikk NRKs kommentatorer til å sperre opp øynene da han passerte sist på åpningspunktet ved 3,4 kilometer.
– Vi har fått en åpningstid som vi ikke skjønner noen ting av, sa Post.
– Det er et eller annet som ikke stemmer, la Aukland til.
Det tok ikke lang tid før Mørk bestemte seg for å bryte. På vei ut av stadion stoppet han opp hos NRK.
– Jeg har følt meg bra den siste uka, men etter to kilometer så får jeg ikke luft. Da er det ikke så mye man klarer å gjøre underveis, sa han.
MÅTTE BRYTE: Martin Kirkeberg Mørk fikk problemer med pusten.
Mørk fortalte at pusten ble innsnevret og at han aldri hadde opplevd noe lignende.
– Når jeg blir tatt igjen av løpere og er såpass langt bak, så ser jeg ikke noen grunn til å fortsette når man sliter som man gjør. Det er ikke noe vits å ofre resten av sesongen. Jeg må klare å komme over dette, sa 25-åringen.