Politiet: Bedrageridømt nordmann pågrepet i Ukraina
Etter å ha blitt dømt for grove økonomiske lovbrudd, rømte nordmannen landet. Nå er han pågrepet i Ukraina og fraktet til Bergen fengsel.
Mannen ble dømt til fengsel i tre år og åtte måneder, men møtte ikke til soning i Bergen fengsel.
Da ble han internasjonalt etterlyst.
Siden i fjor sommer har han vært på rømmen.
- januar tok det slutt.
Etter samarbeid mellom Vest politidistrikt, Kripos og ukrainske myndigheter, ble mannen pågrepet og varetektsfengslet i Ukraina 28. januar.
Det opplyser politiet i en pressemelding.
– Gledelig å se
Politiet takker ukrainske og polske myndigheter med å få mannen utlevert til Norge.
Mandag 2. mars ankom mannen Bergen og startet soningen i Bergen fengsel.
– Saken viser at samarbeidet på tvers av landegrenser fungerer. Norske myndigheter evner, sammen med andre land, å finne og pågripe personer som unndrar seg straffeforfølging.
Det sier politiadvokat Kristoffer Rosenlund til NRK.
Rosenlund trekker frem ukrainske myndigheter.
– Det er gledelig å se at selv om ukrainsk politi og påtalemyndighet er under svært krevende forhold, klarer de å håndtere anmodninger fra andre land.
Mannens forsvarer, advokat Bertil Rønnestad, ønsker ikke å kommentere saken.
Svindlet 31 personer
Hele 31 personer var fornærmede i rettssaken mot mannen.
I dommen fra Hordaland tingrett beskrives det hvordan mannen gjentatte ganger solgte biler på vegne av privatpersoner, men beholdt pengene selv.
Igjen satt en rekke personer uten hverken bil eller betaling.
Dette gav et samlet økonomisk tap på rundt 6 millioner kroner.
Hordaland tingrett dømte mannen til tre år og åtte måneder fengsel for grovt underslag, grovt bedrageri og grov skattesvikt.
Mannen ble i tillegg dømt til å betale rundt 6 millioner kroner i erstatning til de fornærmede, og 4 millioner kroner til statskassen.
Mannen soner nå i Bergen fengsel.
Slik fant de mannen
I november 2025 startet politiet arbeidet med en internasjonal etterlysning.
Mannens kontoutskrifter viste uttak av kontanter i Kyiv. Politiet fant også betalinger til en matleveringstjeneste og flere pengeoverføringer til en ukrainsk kvinne.
Gjennom samarbeid med ukrainske myndigheter og den nordiske liaisonoffiseren (NLO) i Kyiv, ble mannen lokalisert.
Etter pågripelse 28. januar, ble mannen overlevert til norske myndigheter på grensen mellom Ukraina og Polen 2. mars.
Han soner nå dommen i Bergen fengsel og har pådratt seg en ny anmeldelse.
– Han er anmeldt for å ha unndratt seg straffeforfølging, sier politiadvokat Rosenlund.
For dette risikerer mannen bot eller fengsel i 6 måneder, i henhold til Straffeloven paragraf 161 om unndragning fra idømt straff.
– Viktig
Hege Garberg Natland, spesialist på internasjonalt politisamarbeid i Vest politidistrikt, mener det er viktig å følge opp slike saker internasjonalt.
– Når en domfelt unndrar seg soning og reiser ut av landet, er det avgjørende at politiet følger opp med internasjonal etterlysning. Det er et viktig signal at saken følges helt til straffen er gjennomført.