«Hemmelige» dokumenter beslaglagt av Økokrim: – En opplysning jeg ser alvorlig på
Dokumentene ble beslaglagt under ransakingen av Terje Rød-Larsens og Mona Juuls felles bolig tidligere i år. Enkelte er gradert «strengt fortrolig» og «hemmelig».
Dette er dokumenter som Økokrim vurderer tilhører Utenriksdepartementet (UD) og vil bli utlevert til dem som rette eier.
Dokumentene er fra 1993 og 1994, og knytter seg til Oslo-prosessen.
Enkelte av dokumentene er påført graderingsmerke «strengt fortrolig» og en mappe skal være stemplet «Hemmelig».
Dette er ny informasjon for UD.
– Det fremstår som tydelige brudd på blant annet reglene for håndtering av gradert informasjon og arkivregelverket. UD tar opplysningene fra Økokrim svært alvorlig, sier kommunikasjonsrådgiver i UD, Johanne Severinsen, i en uttalelse til NRK.
Statsminister Jonas Gahr Støre under et besøk i UDs operative senter tidligere på dagen, fredag.
– En opplysning jeg ser alvorlig på
Også statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) kaster seg inn i saken fredag ettermiddag, og sier at han ikke var kjent med at Rød-Larsen hadde graderte dokumenter i hjemme hos seg.
– Det er en opplysning jeg ser alvorlig på. Utenriksdepartementet og Nasjonalarkivet har nå et pågående arbeid for å få dokumenter fra Oslo-prosessen inn i offentlige arkiver, sier Støre i en uttalelse til NTB.
Så langt har ikke UD mottatt dokumentene, og kjenner derfor ikke innholdet i dem.
– Ut fra Økokrims beskrivelse fremstår det som svært sannsynlig at enkelte av disse dokumentene klart burde vært i UDs arkiver.
UD vil diskutere saken nærmere med Nasjonalarkivet, og kartlegge hvor de ulike dokumentene hører hjemme.
Ikke del av etterforskningen
Ifølge førstestatsadvokat i Økokrim, Marianne Bender, belyser ikke dokumentene forhold Økokrim etterforsker per nå.
Ekteparet er under etterforskning av Økokrim som følge av forbindelser med den avdøde seksualforbryteren Jeffrey Epstein.
Juul er siktet for grov korrupsjon, mens Rød-Larsen er siktet for medvirkning til grov korrupsjon.
Graderte dokumenter
Økokrim har foretatt en overordnet gjennomgang av dokumentene. De knytter seg blant annet til kommunikasjon mellom høytstående personer i Utenrikstjenesten før og etter signering av Oslo-avtalen.
Enkelte av dokumentene er graderte.
Under ransakelsen var Økokrim klar over at dokumenter fra fredsprosessen var savnet, og mener derfor det er viktig å returnere disse til UD så fort som mulig.
Det skriver de i en pressemelding.
– Dette gjelder dokumenter som vi i februar anmodet om at Økokrim skulle utlevere til Nasjonalarkivet for gjennomgang, i tråd med avtalen mellom Utenriksdepartementet, Nasjonalarkivet og oss. Han har aldri overlevert dokumenter til andre institusjoner, arkiver eller tilsvarende, forteller Rød-Larsens advokat John Christian Elden til NRK.
Parets leilighet på Frogner ble tidligere i år ransaket av Økokrim.
Har hatt 30 år
Elden synes det er positivt at Økokrim nå sier at dokumentene knyttet til Oslo-prosessen ikke er en del av etterforskningen eller siktelsen.
Terje Rød-Larsen er glad for at Utenriksdepartementet og Nasjonalarkivet nå kan systematisere og arkivere materialet, slik at det bevares for ettertiden og for fremtidige generasjoner, ifølge advokaten.
– At Rød-Larsen nå samtykker til at dokumentene blir utlevert, etter at Økokrim beslagla de, er fint det, sier Marianne Bender i Økokrim.
– Men han har hatt 30 år på gi dem fra seg.