Oppklaring om datasenter på Hasle
Plus
– Vi har forståelse for at et prosjekt av denne størrelsen skaper både spørsmål og usikkerhet. Nettopp derfor er det viktig med en åpen, faktabasert debatt, og den deltar vi gjerne i, skriver Morten Karlsen.
Hasle har ett av Nordens sterkeste nettpunkt og kan hente kraft fra det nordiske kraftsystemet. Det er ikke avgjort hvem som eventuelt vil etablere seg her.
Arild Lilleby reiser flere forståelige spørsmål i sitt innlegg om et mulig datasenter på Hasle. Det er viktig at diskusjonen bygger på et riktig faktagrunnlag.
For det første er tilgangen på strøm ikke noe som avgjøres lokalt eller politisk i denne fasen. Før et datasenter eventuelt kan få tilgang til kraft, må området reguleres.
Deretter må prosjektet søke om tilknytning til sentralnettet hos Statnett. Slike søknader behandles i kø og vurderes grundig opp mot kapasitet og forsvarlig drift av kraftsystemet. Et prosjekt vil ikke få tilknytning dersom det det svekker forsyningssikkerheten.
Tilgang til det nordiske kraftnettet
Det er også viktig å skille mellom det lokale nettet i Østfold, og sentralnettet som er koblet til det nordiske kraftsystemet. Hasle er pekt ut som et aktuelt område nettopp på grunn av nærheten til et av de sterkeste nettpunktene i det nordiske kraftsystemet.
Når det omtales kraftmangel i Østfold, handler det i hovedsak om begrensninger i lokal nettkapasitet, ikke mangel på kraft i det nordiske systemet som helhet.
Bruker kraften lokalt
Når det gjelder strømforbruk, er det riktig at store datasentre bruker mye energi.
Samtidig mener vi det er viktig å se hvordan norsk kraft brukes. Norge eksporterte i fjor rundt 22 TWh kraft, tilsvarende forbruket til om lag ti store datasentre. Vårt utgangspunkt er at det er bedre at kraften brukes innenlands til å skape verdier, arbeidsplasser og ringvirkninger, enn at den eksporteres.
Samtidig er det viktig å tenke langsiktig og sørge for utbygging av mer kraft, slik at Norge også fremover kan ha et konkurransefortrinn med lave strømpriser.
Ingen avtaler med utbyggere
Det er heller ikke riktig at det allerede er besluttet hvem som skal bygge eller drifte et datasenter på Hasle. DC Sarpsborg har ingen avtaler med utbyggere. Vi har derimot en avtale med Statkraft om å markedsføre prosjektet nasjonalt og internasjonalt, nettopp for å undersøke om det finnes seriøse aktører som kan være interessert, dersom området blir regulert.
Det vises i innlegget til Green Mountain. Dette er et norsk selskap med hovedkontor i Norge, men som mange andre industribedrifter i Norge har de utenlandske eiere. Her jobber det allerede nå 200 mennesker med drift av senteret. Hvem som eventuelt blir en framtidig aktør på Hasle, er det for tidlig å si noe om.
Erfaring viser også at interessenter først melder seg når reguleringsarbeidet er gjennomført.
DC Sarpsborgs største eier, Østfold Energi, har også et prosjekt i samarbeid med Våler kommune. Der er området ferdig regulert, og først etter dette kom det en aktør på banen, nemlig Google. De er nå i dialog med Statnett om fremtidig krafttilgang.
Lang og grundig planprosess
Til slutt vil vi understreke at planprosessen som nå pågår, nettopp er til for å avklare disse spørsmålene grundig. Den skal avdekke hvor, og om, det er mulig å bygge datasenter.
Her ser vi også på hvilke arealer som må vernes av hensyn til natur, kulturminner, flom, drikkevann og naturfare, hvordan trafikk og adkomst kan løses, og hvordan naboer skal ivaretas. Ingen beslutninger kan tas før denne prosessen er fullført mot slutten av 2027.
Vi har forståelse for at et prosjekt av denne størrelsen skaper både spørsmål og usikkerhet. Nettopp derfor er det viktig med en åpen, faktabasert debatt, og den deltar vi gjerne i.
Fra hundremeterskog til datasenter - Varteigskogen i sentrum for stor strid
Datasenter på Hasle ga følelser, splittelse og udokumenterte påstander
Utredninger for utredningenes skyld?
Politikerne vil bruke ytterligere 1,7 millioner kroner på planleggingen av datasenter på Hasle
Framtidens Norge trenger datasentre
639 underskrifter mot store datasenter på Hasle