Helges idé skal få flere til valgurnene: – Veldig fornøyd
Plus
Helge Grundstad (V) og integreringsutvalget i Ringerike har satt seg et ambisiøst mål.
De ønsker nemlig å få flere innvandrere til å delta når det er valg. Alle partiene i kommunen får anledning til å presentere seg for utvalget, så vil utvalgets medlemmer ta informasjonen videre til sine grupperinger.
– Det var faktisk min idé. Jeg er veldig fornøyd med at vi er i gang nå, forteller leder Helge Grundstad fra Ringerike Venstre.
Hva gjør utvalget?
Først ut på mandag var partiene Høyre og Rødt.
– Vi prøver å skape litt politisk bredde på hvert møte, forteller Grundstad.
Forskjellige grupperinger
Integreringsutvalget består av ni medlemmer og ti varamedlemmer. Alle medlemmene er bosatt i Ringerike kommune.
– Vi er tre politikere og seks innvandrere. Det er en bredt sammensatt gruppe av engasjerte medlemmer, forteller lederen.
Neste møte vil være 27. mai, der Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti vil fortelle om seg selv.
– Innvandrerne utgjør en stor del av ringerikssamfunnet. Det er vel rundt 20 prosent innvandrere i befolkningen, anslår han og mener det er viktig at de er med.
Det norske valgsystemet
Utvalget håper å få enda bedre informasjon fra partiene, samt vise hvordan det norske valgsystemet fungerer.
– Det er viktig at vi skaper trygghet, slik at de kommer seg frem til valgurnene.
Han sier at responsen fra de politiske partiene har vært god.
– Det er klart det er viktig for partiene å kunne markere seg overfor en så stor gruppe.
Språk
Nå legger de planer for hvordan de kan få enda flere innvandrere til å stemme ved kommunevalget til neste år.
– Språk kan ofte være en barriere. Utvalgets medlemmer snakker godt norsk, men de er nødt til å oversette informasjonen og budskapene til sine egne grupper. Det finnes mange store og velfungerende innvandrerforeninger her på Ringerike.
Utvalget har også vært i kontakt med kommunens informasjonsavdeling.
– Noe av målet er å oversette valginformasjon til morsmålet til innvandrergruppene.