Skal bruke satellittbilder for å avsløre slitasje på naturen i Lofoten og Nord-Norge
Et unikt prosjekt har som mål å redde populære turområder fra å bli ødelagt.
Saken oppsummert
- Et unikt prosjekt i Lofoten bruker satellitter til å overvåke slitasje i populære turområder.
- Prosjektet er støttet av European Space Agency (ESA) og ledes av kunnskapsbedriften Salt i samarbeid med Lofotrådet.
- Satellittbilder gir en detaljert oversikt over slitasje, inkludert områder med død vegetasjon og uoffisielle stier.
- Teknologien gjør det enklere og billigere å kartlegge og forutse risikoområder for slitasje, noe som kan bidra til bedre naturforvaltning.
- Prosjektet kan bli en modell for andre regioner i Norge og internasjonalt, og Den Norske Turistforening støtter initiativet.
- Pilotprosjektet skal evalueres i desember, med mål om å utvide til flere områder i Norge og utlandet.
Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av NRKs journalister før publisering.
– For 20 år siden var Kvalvika et nesten hemmelig sted. I dag er det nærmest fire felts motorvei der, sier Gaute Wahl, daglig leder av Lofotrådet.
Han snakker om en av de mest populære strendene i Lofoten, omkranset av høye fjell, og blågrønt vann.
Det er kanskje ikke så rart at Kvalvika trekker til seg mange folk som vil på tur.
I mange år har slitasje på norsk natur skapt bekymring. Allerede i 2014 begynte varsellampene å blinke i Alta.
I senere år har det lyst rødt i blant annet Ålesund, Trondheim, Tromsø og ikke minst i Lofoten, der tall fra i fjor sommer viste en enorm øking av fotturister i de mest populære fjellene.
– Alle vi som går på fjellet vet at det dessverre er veldig mye slitasje i naturen. Og det skal bli verre. Vi forventer for eksempel mer ekstremvær, noe som vil gjøre naturen enda mer sårbar i årene som kommer, sier Elina Hutton, forsker i kunnskapsbedriften Salt.
Sammen med Lofotrådet er de nå godt i gang med et unikt prosjekt, som kan løse noen av utfordringene.
Enklere og billigere
Med penger fra European Space Agency (ESA) har Salt fått i gang et pilotprosjekt som skal overvåke naturen ved hjelp av satellitt.
I første omgang har de i hovedsak testet konseptet i Lofoten, blant annet i Kvalvika.
– På det vanlige satellittbildet ser vi tydelig at det er mange forskjellige stier her. Ifølge vanlige kart over området skal det bare være én sti her. Så det indikerer at noe har skjedd, forklarer prosjektleder Elina Hutton.
Først viser hun et vanlig satellittbilde. Så viser Hutton et annet bilde, der det er lagt et fargefilter på.
– Her ser vi mye tydeligere hvilken type slitasje som er gjort på naturen. For eksempel kommer død vegetasjon mye tydeligere frem som en veldig lys grønnfarge.
Målet med prosjektet er at de som er ansvarlige for de forskjellige naturområdene kan bruke bildene til å få en oversikt over slitasjen i naturen.
– På den måten kan de se hvor naturen slites ned akkurat nå, og forhåpentligvis kan de også bruke bildene til å forutse hvilke områder som er risikoområder for slitasje senere, sier Hutton.
– Så vidt jeg vet er det ingen som har gjort dette tidligere. Ved hjelp av denne teknologien blir det mye enklere og billigere å ha oversikt over populære turområder.
Vil hjelpe andre regioner
– Vi gjør allerede en del for å redusere slitasjen på naturen, forteller Gaute Wahl i Lofotrådet.
– Det handler blant annet om tilrettelegging av stier og bygging av sherpatrapper. For at vi skal kunne gjøre de tiltakene som kreves, er det uhyre viktig å få kartlagt situasjonen. Både for å se hva som er situasjonen i dag, men også for å kunne følge utviklingen.
Lofotrådet har stor tro på at samarbeidet med Salt kan bidra til en slik oversikt.
– Forhåpentligvis kan andre regioner med samme utfordringer ta teknologien i bruk også, sier Wahl.
Den Norske Turistforening (DNT) ønsker satsingen velkommen.
Forventer mer slitasje
– I enkelte områder ser vi at slitasje på naturen er en stor utfordring. I tillegg går vi inn i en fremtid med mer naturbasert reiseliv og mer krevende forhold i naturen, for eksempel med tanke på klimaendringer, sier Siren Skråmestø Juliussen, seniorrådgiver for energi og naturforvaltning i DNT.
– Bruk av satellitt tror vi er en smart og effektiv måte for å dokumentere slitasje over tid.
Juliussen og DNT tror det er fullt mulig å legge til rette for mest mulig bærekraftig bruk av naturen.
De jobber allerede mye med å lede ferdselen til de områdene som tåler det, og bort fra de mer sårbare områdene.
– I tillegg jobber vi mye med å bygge rett type stier med riktig underlag, for å tåle ferdselen og klimaet.
På sommeren er trafikken stor på Reinebringen i Lofoten. Det fører til skader på naturen.
Evaluering i desember
Pilotprosjekt til Salt skal vare i ett år. I tillegg til Lofoten, jobber de med å få på plass overvåkning av områder i Troms også.
– I første omgang skal vi nå prøve å søke om mer penger og utvide prosjektet med nye områder. Vi er allerede i kontakt med naturforvaltere i Norge og i utlandet, sier Elina Hutton.
– Hvilke utfordringer kan dere møte på, for eksempel rundt dekning og kvalitet på bildene?
– Vi får se. Nå skal vi holde på til desember, så får vi ta en evaluering av prosjektet da.