Brann i produksjonshall på Raufoss
Folk som bor i nærheten bes holde dører og vinduer lukket. Det skal ikke være fare for spredning.
Tidlig torsdag morgen klokken 03:30 rykket nødetatene ut etter melding om brann i et industribygg på Raufoss i Vestre Toten.
Det viser seg at det er en produksjonshall som tilhører Raufoss Technology det brenner i.
Åpne flammer og røyk kunne ses i sekstiden
Operasjonsleder i politiet i Innlandet Bård Einar Hoft opplyser at brannmannskapene foreløpig ikke har kontroll på brannen. Det skal imidlertid ikke være fare for at brannen sprer seg til andre bygg.
Flere ansatte til legevakt
Fire ansatte er sendt til legevakt for sjekk av røykskader. Åtte andre ansatte er gjort rede for og har blitt sjekket ut av helsevesenet på stedet.
Nødetatene er på stedet
Raufoss Technology produserer aluminiumsdeler for bilindustrien og har 180 ansatte.
Daglig leder Thomas Wasenden skriver i en SMS til NRK at bedriften har satt krisestab og jobber med å få oversikt over situasjonen.
Han bekrefter at fire ansatte er sendt til legevakt for rutinekontroll, men at ingen ser ut til å ha kommet fysisk til skade.
Ledelsen vet nå at deler av lageret er reddet, men det er foreløpig usikkert hvor mye som er ødelagt.
– Vi er glade for at det har gått bra de ansatte som var til stede, de blir ivaretatt av vår kriseteam.
Produksjonshallen er på rundt 6 000 kvadratmeter, og det er foreløpig for tidlig å si om lokalene blir totalskadet.
Politiets innsatsleder på stedet Janne Brennhagen sier til NRK at flere bedrifter i området ble evakuert på grunn av røykutviklingen.
Innsatsleder Janne Brennhagen
Dette medførte produksjonsstopp for de evakuerte bedriftene i noen timer. Nå skal alle de evakuerte ansatte være tilbake igjen, ifølge daglig leder i Raufoss Industripark, Øivind Hansebråten.
Henter inn hjelp fra andre distrikt
Ifølge innsatsleder i brannvesenet Geir Atle Engen er det ikke mulig for brannmannskaper å bevege seg inne i bygget av hensyn til egen sikkerhet.
Innsatsleder i brannvesenet Geir Atle Engen
Det er derfor bedt om bistand fra brannvesenet på Romerike og i Oslo, som har slokkeroboter.
Disse brukes i slokkingsarbeidet på steder der brannmannskapene selv ikke kan gå inn.
Brannvesenet får hjelp fra andre distrikter
Kommunen har satt kriseledelse
På sine nettsider skriver Vestre Toten kommune at de har satt kriseledelse, men at alle kommunale tjenester driftes som normalt.
Det må likevel påregnes trafikale utfordringer i og rundt Raufoss sentrum.