Frogner-kvinnen: Daglig kontakt med Høiby til tross for besøksforbud
Frogner-kvinnen forteller om en svært vanskelig tid frem mot rettssaken, som endte med en voldshendelse og pågripelse av Marius Borg Høiby.
Onsdag fortalte den såkalte Frogner-kvinnen om voldelige hendelser og ødelagte gjenstander. Hun fortsetter sin forklaring torsdag.
Marius Borg Høiby erkjenner helt eller delvis straffskyld for det meste han er tiltalt for overfor henne.
Straffesaken mot Høiby begynte etter at han var voldelig mot og ødela gjenstander i Frogner-kvinnens leilighet 4. august 2024. Kort tid etter innrømmet han noe voldsbruk og skadeverk i en uttalelse til NRK.
Les Frogner-kvinnens forklaring fra onsdag her:
«Nå har du mistet det»
Helgen før rettssaken skulle begynne skal hun og Høiby ha vært sammen på en fest. Det brøt ut en krangel mellom dem hjemme i Høibys leilighet.
Det kom nye beskyldninger om at kvinnen hadde vært utro, forteller hun, selv om dette ikke var tilfelle.
Kvinnen beskriver seg selv som «rappkjeftet og ironisk». Den kraftige krangelen skal ha endt med at Høiby knakk telefonen sin. Han dyttet henne inn i en dør, slik at hun slo hodet og fikk vondt, forklarer hun.
– Jeg var jo livredd. Jeg var først og fremst livredd for ham selv. At han skulle skade seg. Men jeg var også redd for at han skulle skade meg, sier hun.
Hun sier hun gråt over at han hadde vært voldelig, og at han også gråt. Deretter skal han ha gått for å hente en kniv, og truet med å skade seg selv foran henne.
– Til slutt tar jeg og reiser meg, og bare «nå har du mistet det», sier hun.
Frogner-kvinnen forteller at Høiby la fra seg kniven, men holdt henne fast og ba henne om ikke å dra eller ringe politiet.
Hendelsen endte med at Høiby ble pågrepet og varetektsfengslet dagen før rettssaken mot ham skulle starte.
Høiby varetektsfengsles
Høiby ble også varetektsfengslet i én uke 20. november 2024, siktet for voldtekt.
Han var sammen med Frogner-kvinnen helgen i forveien. Hun forteller om at de kranglet, og hun kastet ham ut. Høiby skal da ha gitt uttrykk for at han hadde det vanskelig.
– Jeg synes det er litt vanskelig å beskrive. For på en måte kan man jo se på det som manipulasjon, men på en annen måte så ser jeg også mennesket i ham, sier kvinnen.
Høiby hadde besøksforbud overfor kvinnen på det tidspunktet. Hun forklarer i retten at pågripelsen og varetektsfengslingen i 2024 markerte et slags brudd mellom dem på den tiden.
Daglig kontakt med besøksforbud
Etter varetektsfengslingen i november 2024 hadde ikke Frogner-kvinnen og Høiby kontakt før høsten 2025.
Frogner-kvinnen var på byen sammen med en felles venninne av henne og Høiby. Hun knakk sammen og fortalte venninnen at hun fortsatt elsker Høiby. Det videreformidlet venninnen til Høiby i en tekstmelding.
Høiby skal ha kommet løpende til stedet venninnene befant seg. Selv turte hun ikke å møte ham den kvelden på grunn av besøksforbudet og at hun tenkte over «det han hadde gjort».
NRK møtte Frogner-kvinnen første dag av rettssaken.
På et senere tidspunkt samme høst møttes de tilfeldigvis på en bar i Oslo, ifølge henne. Hun sier i retten at de forlot baren og snakket sammen utenfor før de tok en taxi sammen hjem til henne.
NRK har tidligere fått opplyst at de møttes der.
Dagen i etter var hun ute og spiste sammen med familien. Høiby fikk komme innom for å hilse på, forklarer hun.
Etter dette har de daglig kontakt, sier hun. Hun oppfattet ham som hyggelig og sier hun hadde fått inntrykk av at han var rusfri.
– Så ja, det var greit, men det var jo litt krangling her og der likevel, sier hun.
Tung periode
Frogner-kvinnen sier hun og Høiby fortsatte å ha kontakt i perioden frem mot rettssaken, men at desember og januar var en tung periode for dem begge.
Hun forteller om at leiligheten hennes ble ransaket mens hun dusjet, og at de kranglet fordi Høiby skal ha hatt to telefoner.
Hun lurte på hvorfor Høiby fremdeles «hang med meg», og begynte å mistenke at det var fordi det ville se bra ut for rettssaken at de hadde kontakt, forklarer hun.
I denne perioden skal hun ha skreket til ham for første gang, fordi han skal ha tatt med seg hunden hennes et sted uten at hun visste det. Høiby skal ha blitt «livredd» ettersom han ikke hadde opplevd slik oppførsel fra henne tidligere.
Hør NRKs nye podkast «Krimrommet», som følger rettssaken:
Ifølge kvinnen hadde Høiby et problematisk forhold til familien sin, men de prøvde å gjøre hyggelige ting. De dro blant annet på flere turer for å stå på ski, sier hun.
– Han hadde jo ingen andre som kunne stille opp for ham i den tiden her. Hans mor skulle reise bort, og Haakon skulle på jobb, pappaen hans skulle også reise bort.
Frogner-kvinnen kritiserte familien hans i denne perioden, sier hun.
– Jeg syntes ikke det var greit, at han skal gå gjennom det verste han kan gå gjennom helt alene. Og at jeg skal stå der og passe på ham. Så det ble en ganske tung tilværelse for oss begge to.
– Stor klump i magen
Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen tar over utspørringen.
Larsen tar retten med tilbake til helgen i mars 2024 da Høiby og Frogner-kvinnen kranglet på utestedet Michaels.
Høiby er også tiltalt for voldtekt mot en annen kvinne denne natten, noe han nekter straffskyld for.
Bistandsadvokat for Frogner-kvinnen.
Larsen spør hvordan det er for Frogner-kvinnen å vite at han var med en annen kvinne den natta.
– Jeg synes jo det er helt forferdelig. Jeg får en stor klump i magen av å tenke på det, sier hun.
Hun mistenkte allerede da at han hadde vært med noen andre, noe han skal ha nektet for.
– Og at han går så langt at han bestiller en løgndetektortest for å bevise noe, og så har han egentlig gjort det, tenker jeg er ganske manipulerende, sier hun i retten.
Voldshendelsen 4. august skjedde i et strøk på Frogner på Oslos vestkant.
Forteller om en redd hund
Larsen spør også om 4. august-hendelsen hvor Høiby skal ha vært voldelig mot henne. Frogner-kvinnen anslår at hele hendelsesforløpet varte en time.
Frogner-kvinnen får også spørsmål om hva som skjedde med hunden hennes den natten. Hun svarer at hun ikke så hunden under hendelsen, men går ut ifra den sprang og gjemte seg.
Kvinnen er tydelig preget når han snakker om hunden.
– Jeg blir bare så lei meg når det er snakk om dyr, sier hun.
– Synes du mer synd på hundene dine enn i deg selv?
– Ja, svarer kvinnen.
Hunden var også til stede ved den siste hendelsen før rettssaken, ifølge kvinnen. Hun forteller at den satt i et hjørne og gjemte seg.
Vitneboksen i sal 250 i Oslo tingrett.
Skyldfølelse
Frogner-kvinnen har sagt at hun selv har følt på skyld for situasjonene og kranglene hun har stått i med Høiby.
Hun sier også at hun føler på skyld for at Høiby hadde det tungt før rettssaken. Larsen lurer på hva hun har gjort som gir henne skyldfølelse.
– Fordi det er jeg som har satt ham i situasjonen. Det er jeg som ringte politiet, sier kvinnen, med henvisning til 4. august-hendelsen.
Larsen spør om ikke det var venninnen som ringte politiet.
– Ja, jo, men hun hadde ikke gjort det hvis ikke jeg syntes det var greit.