Knuste seg inn i bankbygg i Ørje: – Trolig ikke fått med seg noe
Marker og Eidsberg Sparebank ble i natt rammet av et innbrudd. Mandag kveld bekrefter politiet at det har vært en eksplosjon på stedet.
Det var like før klokken fire i natt politiet mottok melding om at flere alarmer var utløst i lokalene til Marker sparebank i Ørje.
– Ved politiets ankomst konstaterer vi at det har vært innbrudd og det er store ødeleggelser inne i lokalet, skriver operasjonsleder Rune Isaksen i Øst politidistrikt.
Tyver sprengte seg inn i banklokalet, og videre inn i en minibank. Det er uklart om de har fått med seg noe av verdier.
Mandag kveld bekrefter politiet at det har vært en eksplosjon på stedet. Tidligere i dag meldte de at mistanken om dette var svekket.
I følge Kay Lund-Pettersen, krimsjef i Indre Østfold, har det trolig blitt brukt en form for gass som utløste en eksplosjon.
– Det har vært såpass mye trykkbølger at det har lagd store ødeleggelser i deler av banken, sier han.
Politiadvokat Eirik Skjeldrum opplyser at overvåkningsbilder viser en sølvgrå Audi, og at tre menn tar seg inn i banken ved å knuse inngangspartiet.
En minibank inne i lokalet er muligens sprengt åpen.
Skader på lokalet
Det er store ødeleggelser i bygget, og en minibank framstår som sprengt opp inne i lokalet.
Men tyvene har trolig ikke fått med seg så mye av verdier.
– På nåværende tidspunkt er det uvisst om gjerningsmennene har fått med seg noen verdier, sier politiet til NRK.
Politiets bombegruppe har vært på Ørje for å gjøre undersøkelser.
NRKs reporter på stedet forteller at området er sperret av, og at krimteknikere er i gang med å undersøke gjenstander i tilknytning til innbruddet.
En av politiets bombehunder er på stedet. Det pågår åstedsgranskinger der noen sprengte seg inn i banken i Marker.
Etterlyser grå Audi
Mandag formiddag har politiet mange enheter i Marker.
De setter en sølvgrå Audi i sammenheng med innbruddet, og etterlyser vitner, sier krimsjef i Indre Østfold, Kay Lund-Pettersen.
– Vi vil gjerne komme i kontakt med alle som var ute å kjørte bil eller på annen måte befant seg utendørs i Ørje sentrum i natt mellom klokken tre og kvart på fire.
Politiet er spesielt interessert i observasjoner av en sølvfarget Audi, trolig en A4, som antas å mangle registreringsskilt. De har foreløpig ingen mistenkte i saken.
Politiet jobber nå med å identifisere bilen nærmere, og har også varslet svensk politi, siden innbruddet har skjedd får kilometer fra svenskegrensen.
De ber folk som kan ha informasjon om å ta kontakt på 64 99 91 30.
Det skal gjøres åstedsundersøkelser utover dagen.
Uklart utbytte
Selv om politiet går ut fra at det ikke er noe stort utbytte fra innbruddet, så gjør banken sine undersøkelser for å få oversikt over dette.
Glenn Haglund er administrerende banksjef i Marker og Eidsberg Sparebank.
– Det er fortsatt uklart hva tyvene har fått med seg, men det jobbes det med, sier Haglund.
Banksjef Glenn Haglund er glad for at ingen ble skadd i det kraftige innbruddet de opplevde i sine lokale i Ørje natt til mandag.
Han er først og fremst glad for at ingen er skadd i hendelsen, og det var ingen på jobb i banken da eksplosjonen skjedde. Nå samarbeider de med politiet om etterforskningen.
– Vi har gode overvåkingskameraer og jeg vil tro at politiet vil finne informasjon om hendelsen på bildene derfra, sier banksjefen.
Banklokalet i Ørje vil være stengt inntil skadene er utbedret.
Banken har rundt 100 ansatte, og har også kontorer på seks andre steder i Østfold.
En gjenstand ligger igjen etter tyvene ved døra inn til banklokalet i Ørje.
Hørte drønn
På gata i Ørje møter NRK en lokal mann som var ute i natt og hørte noe uvanlig.
– Jeg var ute med hunden og gikk og la meg, da jeg hørte et svakt drønn. Jeg trodde det var fra bruket her, men så leste jeg om det i avisen på morgenen, sier han som ønsker å være anonym.
Han opplever det som spesielt.
– Det er litt uvirkelig at det skjer, og det er vel mest hærverk, tenker han.