Støre – Dette er den opptrappingen vi har fryktet
Det sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) mandag morgen.
Støre beskriver situasjonen i Midtøsten som «svært alvorlig».
Utenriksdepartementet anslår at det for øyeblikket befinner seg over 2000 norske borgere i land i Midtøsten.
Siden luftrommet i Midtøsten er stengt, har ikke myndighetene mulighet til å hjelpe nordmenn hjem til Norge, forteller Støre.
– Det klare rådet er å følge råd fra lokale myndigheter, sier statsministeren.
En stor krig
Mange frykter at krigen vil utvides. Støre vil ikke kalle det en storkrig, men sier den allerede er omfattende.
– Det pågår jo en stor krig i Midtøsten. Folk drepes i mange land, særlig i Iran, som er blitt angrepet. Men vi får denne opptrappingen som vi ser, Iran har kapasitet å slå tilbake. De rammer de landene som ligger rundt i regionen hvor det er amerikanske baser, men de treffer jo også sivile mål.
Oversikt over angrepene
Norges rolle
Støre sier han ikke frykter at Norge vil bli involvert militært.
– Vi har ikke baser i denne regionen. Vi har noen fra forsvaret som bidrar til stabilisering i Irak, men dette er det ikke en krig Norge skal bli en del av.
Han legger til at Norge kommer med diplomatiske initiativer og å hjelpe nordmenn i områdene.
– Vi skal også være opptatt av skipsfarten, som er viktig for Norge som verdens femte største skipsfartsnasjon.
Norge har sagt at USAs og Israels angrep mot Iran ikke er i tråd med folkeretten. De tar også avstand fra Irans motangrep mot andre naboland.
– Vi tar sterkt avstand fra at disse landene blir rammet, og at sivile blir rammet der. Og økonomi, mennesker og sivile blir trukket inn.
Myanmar eller Sør-Korea
Norske politikere som flyktet fra Iran er høyst uenige om det som skjer i Iran.
Mahmoud Farahmand (t.v.) og Siavash Mobasheri på vei inn til Politisk kvarter 02. mars 2026 for å snakke om krigen mellom Iran, Israel og USA.
Mahmoud Farahmand er stortingsrepresentant for Høyre. Han vil ikke si om han støtter angrepet fra USA og Israel eller ei. Han tviler likevel på at forholdene kan bli verre enn det har vært for vanlige iranere.
– Jeg ser for meg to utfall grovt sett. Enten så kan Iran bli Myanmar, et militært styresett som eier et land, eller så kan Iran bli Sør-Korea på 70 - og 80-tallet eller Singapore i dag. Iran kan etter hvert bli et vestlig demokrati, men det tror jeg tar tid.
Siavasah Moibasheri er gruppeleder for Rødt i Oslo. Selv om han er sterkt imot prestestyret i Iran, er han også svært kritisk til USAs angrep.
– Krig er lidelse. Krig er død. Og det er ikke en løsning. For all historie har vist oss at vi kan ikke bombe fram frigjøring, demokrati og frihet for folk.
Han sier det viktigste nå er å få stanset krigen så folk selv kan jobbe for å styrte prestestyret.