Herold

USA ber borgere forlate Midtøsten: – Reis nå

Kilde: NRK Author: Knut Are Tornås Published: 2026-03-03 00:19:39 Last updated: 2026-03-03 22:55:13
USA ber borgere forlate Midtøsten: – Reis nå

USA oppfordrer amerikanske borgere om å forlate Midtøsten umiddelbart. Statsansatte amerikanere og deres familier beordres ut av flere land.

Mora Namdar, som har ansvar for konsulærsaker i USAs utenriksdepartement, oppfordrer på X amerikanere til å umiddelbart reise fra 14 land i Midtøsten.

– Reis nå, står det skrevet med store bokstaver.

Landene som amerikanske statsborgere blir rådet til å forlate inkluderer Egypt, Jordan og De forente arabiske emirater, i tillegg til Iran og Israel.

Utenriksdepartementet oppfordrer folk til å forlate landene ved hjelp av kommersielle transportmidler.

Statsansatte amerikanere, som ikke har avgjørende funksjoner, beordres ut av Irak, Bahrain og Jordan, med sine familier.

I tillegg ber de ikke-essensielt personell og deres familier om å forlate Qatar og Kuwait.

Røyk stiger opp fra israelske luftangrep i Dahieh, en sørlig forstad i Beirut, Libanon, tidlig tirsdag 3. mars 2026

Gjenopptar noe flytrafikk

Mange flyselskap har avlyst avganger fra land i Midtøsten i den uforutsigbare situasjonen, og fordi store deler av luftrommet er stengt.

I dag har likevel noe av flytrafikken blitt gjenopptatt.

Det tyske turistselskapet Tui tilbyr tirsdag utreiser for passasjerer som sitter fast i Midtøsten. Selskapet samarbeider med flyselskapene Etihad, Emiratene, og Qatar Airways.

Indiske flyselskap sier de gjenopptar en begrenset trafikk. Millioner av folk fra Sør-Asia jobber og arbeider i Midtøsten.

De indiske flyskapene sier likevel at reiser til og fra Bahrain, Kuwait, Qatar, Saudi-Arabia og Forente arabiske emirater enda ikke gjennomføres, skriver AFP.

Air France har kansellert alle flyvninger til og fra Tel Aviv, Beirut Dubai og Riyadh, frem til torsdag.

Evakuerer ikke nordmenn

Norges utenriksminister, Espen Barth Eide (Ap) sier det ikke foreligger noen planer om å evakuere norske borgere fra området.

UDs reiseråd ble oppdatert mandag.

Norwegian kansellerer Dubai-flyginger til 10. mars.

– Dette er en foreløpig beslutning, og ytterligere endringer kan bli gjort, skriver Norwegian på sine hjemmesider.

Israel har sendt styrker til Sør-Libanon

Det israelske militæret (IDF) sier at de har utplassert styrker flere steder i Sør-Libanon for å styrke forsvaret.

– Statsminister Benjamin Netanyahu og jeg har gitt Israels forsvarsstyrker (IDF) fullmakt til å rykke frem og ta kontroll over ytterligere strategiske stillinger i Libanon for å forhindre angrep på israelske grensesamfunn, sier forsvarsminister Israel Katz.

Minst 52 skal være drept og 154 skal være skadet etter israelske angrep i den libanesiske hovedstaden.

Ifølge Haaretz vil de utstasjoneres langs den sørlibanesiske grensa.

Israel vil fortsette med evakueringsordrer for landsbyer i området.

Angrep mot USAs ambassade i Riyadh

Irans revolusjonsgarde skal ha angrepet en flybase i Bahrain. Det skriver det offisielle iranske nyhetsbyrået IRNA.

– Revolusjonsgarden kunngjorde at dets marine utførte et stort drone- og missilangrep mot den amerikanske flybasen i Sheikh Isa-området i Bahrain, i grålysningen, skriver IRNA på Telegram, ifølge AFP.

Ifølge revolusjonsgarden skal den viktigste kommandobygningen og hovedkvarteret ha blitt ødelagt i angrepet, melder Reuters.

Den amerikanske ambassaden i Riyadh i Saudi-Arabia bekrefter at det har vært et droneangrep mot ambassaden. Angrepet førte til en mindre brann og noe materiell skade tidlig tirsdag morgen, ifølge det saudiarabiske forsvarsdepartementet.

USAs utenriksminister Marco Rubio advarer om at «de tøffeste angrepene enda ikke er levert» i offensiven mot Iran.

Ingen personer skal ha bli skadet. Ifølge Fox News skal ingen ha oppholdt seg i ambassaden da hendelsen fant sted.

Angrepet, som involverte to droner, er en del av Irans gjengjeldelsesaksjoner i regionen.

Den amerikanske ambassaden i Kuwait stenger på ubestemt tid som følge av «regionale spenninger», skriver de på X.

– Hørte nye eksplosjoner

Det saudiarabiske forsvaret sier at de også har avskåret åtte droner nær Riyadh.

Som følge av hendelsen har USAs ambassade bedt amerikanske borgere i Jeddah, Riyadh og Dhahran om å søke tilflukt, melder nyhetsbyrået AFP.

Det har vært flere angrep i Midtøsten natt til tirsdag. Israel har blant annet bombet i Libanon, og Iran har angrepet den amerikanske ambassaden i Riyadh.

USAs president Donald Trump sier til en journalist i NewsNation at verden snart vil få vite hva USAs svar på angrepet vil bli, ifølge journalist Kellie Meyer på X.

Amerikanske styrker har skutt ned flere hundre iranske ballistiske raketter de siste dagene. Ettersom krigen kan bli langvarig, stilles det spørsmål om hvor mye USA har å gå på når det gjelder rakettforsvar.

Trump sier at USA har ubegrenset med mellomklasse-våpen på lager.

– Kriger kan kjempes «i det uendelige», og med suksess, ved kun å bruke disse forsyningene, hevder den amerikanske presidenten.

Nye eksplosjoner ble hørt i Riyadh tidlig på tirsdag, opplyser en AFP-journalist og innbyggere.

Eksplosjonene kunne høres i sentrum av den saudiarabiske hovedstaden, og en innbygger opplyser om at de «hørte et smell så hele huset ristet».

IDF sier de angriper Hizbollah-mål i Beirut

Det israelske militæret (IDF) skriver på meldingstjenesten Telegram at de angriper Hizbollahs kommandosentre og våpenlagringsanlegg i Beirut, melder AFP natt til tirsdag.

IDF sendte tidligere mandag ut evakueringsvarsel for innbyggere i Beiruts sørlige forstad. De hevdet også å ha drept Hizbollahs etterretningssjef Hussein Makled under mandagens angrepsbølger i Beirut, Libanon.

TV-stasjon AI-Manar, som er tilknyttet Hizbollah, sier at et av deres kontorer i Sør-Beirut er truffet.

TV-stasjon i Teheran rammet

Tirsdag ettermiddag melder AFPs jornalister om nye kraftige ekplosjoner i Teheran.

Tidligere på dagen rapporterte Irans statlige TV IRIB om to eksplosjoner nær sitt hovedkvarter i Teheran.

Til tross for dette fortsetter de kringkasting som vanlig under den israelsk-amerikanske angrepskampanjen, uttalte de på Telegram.

TV-stasjonen ligger i bydelen Evin, som er det samme området som Evin-fengselet.

Det israelske militæret (IDF) sier at de har angrepet området til IRIB.

De hevder at senteret ble nylig brukt av det iranske regimets styrker til å fremme militær aktiviteter under dekke av sivile.

🏷️ Extracted Entities (55)

Midtøsten (entity) AFP (entity) Beirut Dubai (person) Iran (entity) Riyadh (place) USA (entity) Hizbollah (entity) IDF (entity) Isa-området i Bahrain (organization) Libanon (entity) Iran 📁 (category) Israel 📁 (category) Israel Katz (person) Kuwait (entity) Libanon 📁 (category) Midtøsten 📁 (category) Qatar Airways (organization) Teheran (entity) Telegram (entity) USA 📁 (category) Urix 📁 (category) Evin (entity) Haaretz (entity) IRNA (entity) Jordan (entity) Saudi-Arabia (entity) Sør-Libanon (entity) TV IRIB (organization) Air France (organization) Benjamin Netanyahu (person) Dahieh (entity) Dhahran (entity) Donald Trump (person) Egypt (entity) Emiratene (entity) Espen Barth Eide Ap (person) Etihad (entity) Forente (entity) Fox News (organization) Hussein Makled (person) Irak (entity) Jeddah (place) Kellie Meyer (person) Marco Rubio (person) Mora Namdar (person) NewsNation (entity) Norwegian (entity) Reuters (entity) Sheikh (entity) Sør-Asia (entity) Sør-Beirut (entity) Tel Aviv (place) Tui (entity) UDs reiseråd (organization) X. Amerikanske (person)

📊 Metadata

Category: Urix, Midtøsten, USA, Libanon, Israel, Iran