Herold

Elias var ankermann på Buskerud sitt gull-lag: – En god følelse

Plus
Kilde: Ringblad Author: Erik Borg Published: 2026-03-02 18:27:39
Elias var ankermann på Buskerud sitt gull-lag: – En god følelse

Elias Gihle (15) fra Hole fikk med seg de fleste stavtakene under OL. 15-åringen med et blikk for mer enn seg selv er venn med blodsmaken og vil se hvor det kan ende.

2010-modellen mener han har fått gode gener, men kanskje ikke så mye langrennsgener fra foreldrene.

– Pappa (Torstein Gilhle) er fra Bergen. Mamma (Elisabeth Gihle) er fra Bærum.

Hun gikk på ski som ung. Ingen av dem har vært med på Hovedlandsrennet, men de ville jeg skulle beherske ski – uten å tenke at det skulle ende slik det gjorde på Hovedlandsrennet, sier Elias.

Sist ukeslutt ble han nummer 13 og fire individuelt under Hovedlandsrennet på Savalen i Tynset kommune. Han var bare ett sekund fra bronsen, til tross for et fall.

Kunne senke farten

På stafetten fikk Elias og lagkameratene teste hvordan det er å stpå øverst på pallen. Han fikk klappet på ryggen som ankermann for Buskeruds førstelag med et forsprang på 36 sekunder.

– Jeg skjønte at jeg økte ledelsen. På slutten roet jeg ned og gikk kontrollert. Det var en god følelse å passe målstreken som vinner, sier Elias.

Lagkameratene fra Kongsberg, Konnerud og Krødsheradvar langt foran konkurrentene. Neste vinter er 15-åringen junior.

Han fikk med seg det meste av langrenn i OL.

– Johannes Høsflot Klæbo er sportens store utøver, men også de andre norske går fort. Jeg heiet veldig på Einar Hedegart. Jeg blir inspirert av dem, samt to bergensonkler som løper fort. Jeg har ingen direkte forbilder. Jeg prøver å finne ut av ting på egen hånd, sier den ferske mesteren.

Han trener rundt 60 timer i måneden på det meste.

– Vi har hatt mye moro på fellestreningene. Så har seriøsiteten økt. Det blir noen runder rundt Steinsfjorden og Røyse på rulleski.

Har et blikk

Holeværingen og samarbeidslaget Ådal deltok med totalt seks 2010-gutter i Hovedlandsrennet.

– Samhold er viktig. Det skal være gøy på trening. Jeg er takknemlig for at jeg har blitt kjent med så mange fra andre steder i landet, sier Elias.

Trener Linda Camilla Stømsod er imponert over Elias både i og utenfor sporet,

– Han er først og fremst en knakende flott fyr med et stort hjerte. Elias ser de rundt seg, er veldig høflig, inkluderende, omsorgsfull og heier på de andre på Team SkiXtreme. Han elsker å trene, er dedikert, disiplinert, leken, treningsvillig, talentfullog går bra teknisk i både fristil og klassisk, er dommen fra treneren.

– Hva betyr det å få en gullvinner i Hovedlandsrennet?

– Det er ekstra stas. Jeg ser hvor glade utøverne blir og hvor mye det betyr når de putter ned mye arbeid og dedikasjon. Så smitter det over på resten av gjengen.

Andreas Sønsterud gjorde det veldig bra på både skicross, sprint og distanse. Therese Dæhli Hansen gikk videre fra prolog til kvartfinale i sprinten.

Eirik Ness Andreassen fra Ringkollen, kom på 30. plass i skicross.

Lokalt idrettslag skiller seg ut på ett viktig område: – Jeg har vært heldig, sier Christina (16)

🏷️ Extracted Entities (25)

Elias Gihle (person) Buskerud (entity) Hovedlandsrennet (entity) Andreas Sønsterud (person) Bergen (entity) Bærum (entity) Christina (entity) Einar Hedegart (person) Eirik Ness Andreassen (person) Hole (entity) Johannes Høsflot Klæbo (person) Kongsberg (place) Konnerud (entity) Krødsheradvar (entity) Mamma Elisabeth Gihle (person) Pappa Torstein Gilhle (person) Ringkollen (entity) Røyse (entity) Savalen (entity) Steinsfjorden (entity) Team SkiXtreme (organization) Therese Dæhli Hansen (person) Trener Linda Camilla Stømsod (person) Tynset (entity) Ådal (place)