Skuffet over svar om søppelbøter: – Vi må stå i stormen
Plus
Kommunenes problem med forsøpling krever mer enn dagens maksgebyr på 1000 kroner, mener politikeren.
Stavanger hevet nylig gebyret for forsøpling til maksgrensen på 1000 kroner. Likevel er dette et stadig tilbakevendende problem.
Kommunen bruker over to millioner kroner årlig på opprydding. Dagens gebyr dekker kun en liten del av disse kostnadene.
20 dager etter gebyrøkningen, sendte Venstre spørsmål til Stortinget. De ønsker et høyere gebyr enn dagens maksgrense.
Ber om lov til å straffe forsøpling hardere i Stavanger: – Det må straffe seg
Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen har nå svart.
Vil ha konkrete innspill
– Jeg kjenner ikke til at vi nylig har fått innspill som viser at vi må endre beløpene, skriver Aas-Hansen.
Hun åpner for å justere gebyrene. Men bare hvis regjeringen får innspill som viser at dagens beløp er for lave.
Hvis gebyret er for lavt til å stoppe forsøpling, kan det være grunn til å vurdere og øke satsene, ifølge Aas-Hansen.
Regler fra 2012 står uendret
Reagerer på forsøplingen: Truer med å doble bot for boss
Kjartan Alexander Lunde (V) er oppgitt over svaret.
Reglene fra 2012 blir ikke endret.
– Svaret er et godt eksempel på Ap-regjeringen som står på kaien og beskriver været, mens kommunene står i stormen. De innrømmer at gebyrene kan være for lave, men lar regelverket fra 2012 ligge urørt, sier Lunde.
Han vil snart ta kontakt med ordføreren. De skal vurdere å sende et formelt brev til departementet og regjeringen.
Han opplever at kommunen nå blir sittende igjen med utfordringene selv.
Venstre mener flere tiltak sammen vil løse problemet. Men at politivedtektene er mest effektive.
– Med bedre kapasitet, mer oppfølging og reaksjoner som faktisk svir vil det hjelpe kommunene. Uten større handlingsrom for kommunene blir det vanskelig å stoppe bevisst forsøpling, forteller Lunde.
Derfor mener han det er viktig å få økt gebyret mer.
Video-reel
Vurderer å flytte fra Storhaug: – Jeg føler at jeg bor på en søppelfylling
Anne og Magnus er fortvilet over utviklingen på Storhaug: – Før var jeg stolt over bydelen min
Anita (53) om forsøpling i naturen: – Valper spiser hva som helst