Vi var ikke ferdige før 21.15
Torsdag i forrige uke startet kommunestyret i Molde som vanlig klokken 16.00. Vi var ikke ferdige før 21.15.
Når kommunestyret møtes – hvem har egentlig mulighet til å delta?
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Da hadde 15 prosent av representantene måttet be om permisjon – for å rekke ferge, for å ta over for barnevakten, legge barn og andre nødvendige årsaker. Dette mener vi i Molde Venstre er et demokratisk problem.
Kommunestyret er kommunens øverste folkevalgte organ. Her tas beslutninger som påvirker hverdagen til folk i hele kommunen – fra by til bygd. Når møtene drar seg langt ut over kvelden, får det konsekvenser.
For det første handler det om representasjon. Noen av våre folkevalgte har opptil 80 kilometer å kjøre etter møteslutt. Flere er avhengige av ferge. De fleste har hatt en full arbeidsdag før møtet starter – og skal på jobb igjen morgenen etter. Når møtene varer til langt på kveld, går det utover både konsentrasjon, helse og familieliv.
For det andre skaper det et klasseskille i lokalpolitikken. Hvem har egentlig mulighet til å sitte i kommunestyret dersom man må være forberedt på fem–seks timers kveldsmøter etter endt arbeidsdag? Småbarnsforeldre, pendlere, personer med krevende jobber – eller folk med helseutfordringer – kan i praksis bli ekskludert. Det svekker mangfoldet i politikken.
For det tredje påvirker det kvaliteten på beslutningene. Etter en lang dag er energien lavere, terskelen for grundige debatter høyere, og risikoen for mindre gjennomtenkte vedtak større. Demokratiet er avhengig av opplagte og tilstedeværende folkevalgte.
Molde Venstre mener derfor at tidspunktet for møtestart igjen må vurderes. Vi vil i neste kommunestyremøte spørre ordføreren om han vil ta initiativ til at møtene fra høsten av starter tidligere på dagen. Stadig flere kommuner praktiserer dagmøter – nettopp for å sikre bedre deltakelse og mer bærekraftige rammer for lokalpolitikken.
Dette handler ikke om komfort. Det handler om demokrati. Om hvem som faktisk kan stille til valg – og hvem som har reell mulighet til å fullføre vervet sitt.
Skal vi ha et levende lokaldemokrati i hele Molde kommune, må vi også organisere arbeidet slik at det er mulig å delta. Tidspunktet for kommunestyremøtene er ikke en bagatell. Det er et spørsmål om inkludering, kvalitet – og respekt for de folkevalgte.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal