Herold

«Du har vært så slem mot meg»

Kilde: Dagbladet Author: Angelica Hagen First seen: 2026-03-02 23:38:25
«Du har vært så slem mot meg»

Høiby og Hauklands SMS-er leses opp. «Vi er ferdig», skrev Høiby etter en krangel.

- I starten så oppfattet jeg forholdet som lidenskapelig. De var med hverandre mye. Gjorde mye ting. Men jeg fikk fort en følelse av at det var noe som ikke stemte, sier ei venninne av Nora Haukland (28) i vitneboksen.

Haukland har forklart seg om fysisk og psykisk vold fra Høiby - om «brøling», nedsettende ord og slag og kvelertak. Høiby nekter for å ha utsatt Haukland for vold og har avvist at hun var redd for ham.

Les alt om rettssaken i Dagbladets direktestudio her.

Venninna var til stede under Palmesus-hendelsen - omtrent én måned ut i samboerskapet til Haukland og Høiby. Han skal ha blitt veldig sint, kastet fra seg mobilen, skreket og dratt med seg Haukland.

Hun forteller at hun ble redd, mistet respekt for Høiby og tok avstand fra ham etter Palmesus. Etter hendelsen på Oslo Scene i desember samme år, fortalte Haukland at Høiby hadde tatt kvelertak på henne.

- Jeg ble veldig redd når Marius var fysisk med Nora, og akkurat når det kvelertaket skjedde, så føler jeg kanskje litt at han ikke har helt kontroll når han gjør det. Det var det som skremte meg. Jeg var redd for at han en dag skulle gjøre det og på en måte ikke skjønne når han skulle slippe.

Se hele tidslinja over hendelsene påtalemyndigheten mener danner grunnlaget for tiltalen mot Høiby:

- Virket som en unnskyldning

Etter dette var det en episode der Haukland var på julebord hos Sophie Elise, hvor Høiby reagerte på en TikTok-video som Fetisha Williams publiserte av Haukland og de andre kvinnene.

Vitnet husker at hun reagerte på Høibys oppførsel.

- Argumentet til Marius var at dette så ikke bra ut for kongehuset, og at kongehuset hadde sagt at den måtte ned, sier hun.

Venninna mener Høiby brukte kongehuset som unnskyldning for å få videoen av Haukland slettet.

- Jeg synes bare det virket rart alt sammen. Det virket som en unnskyldning for at han ble sjalu for at den lå ute. Fra mitt perspektiv.

Hun beskriver Høiby som «kontrollerende og manipulativ».

- Jeg føler at han prøvde å få Nora til å føle seg gal og at hun tok feil, at det var hun som var den slemme og at det er hun som setter kongefamilien i et dårlig lys. At det er hun som er en hore. Alle de tingene der. Ufyselig oppførsel, egentlig.

«Aldri vært voldelig»

Det leses opp flere SMS-er mellom Haukland og Høiby. Det er politietterforsker Mina Bankerud og Fredrik Bolme som gjør dette.

I meldingene kommer det fram at Haukland reagerte på Høibys oppførsel etter julebord-episoden desember 2022.

«Du har den siste måneden, etter vi flyttet inn sammen, vært så slem mot meg. Det er roping, slåing i veggen, kalle meg ting, og jeg vet aldri når det kommer. Jeg føler meg ikke som jenta di. Føler meg bare i veien. Føler ikke at du stiller opp for meg, får meg til å føle meg bedre», skriver Haukland.

Det legges også fram SMS-er mellom dem etter hendelsen på Oslo Scene, der Haukland hevder Høiby tok kvelertak på henne.

«Du kan tro hva faen du vil, men den tar jeg ikke på min kappe. Jeg har kanskje vært en idiot, men jeg har faen meg aldri vært voldelig».

«Du var voldelig i dag, Marius, og hos Danby på Subjekt. Og den gangen vi var med NN (en kamerat av Høiby)», skriver Haukland.

«Vi er ferdig»

Det er også meldinger fra august 2022, der Høiby reagerer på Hauklands oppførsel, og anklager henne for å ha flørtet med noen andre.

«Nora, ta deg til helvete sammen og les hva jeg skriver. Vi er ferdig. Jeg skal ikke ha en dame som respekterer meg så jævlig lite som det du gjør», skriver Høiby.

Videre skiver Høiby at han har fått tilsendt videoer av henne, og kaller henne «hore» og at han «blir kvalm».

Haukland forstår ikke hva Høiby mener - og avviser at hun har flørtet med noen.

«Sinnet ditt går ikke»

I SMS-er fra 18. august 2022 reagerer Høiby på at Haukland har delt intime detaljer i en podkast.

«Det funker jo ikke. Det handler ikke om meg, men å respektere familien min og å forstå at det er visse ting som ikke går. Men som vanlig så gir du flatt faen og du provoserer meg grenseløst mye», skriver Høiby.

Haukland ber Høiby se det litt fra hennes side, og sier at de må jobbe sammen med gjensidig respekt for at dette skal bli bedre.

«Håper også du ser alt jeg prøver og gjøre, og hadde vært fint å noen gang fått litt positiv feedback. Og ikke bare sinne, når jeg trår feil».

I flere av meldingene, blant annet i oktober 2022, diskuterer de sinnet til Høiby.

«Men det sinnet ditt går ikke. Det må du få kontroll på», skriver Haukland.

«Jeg vet», svarer Høiby.

Det er flere meldinger der Høiby skriver hvor mye han elsker Haukland og gir henne ros og komplimenter. I forbindelse med en krangel i november 2022, om hvordan Haukland skal kle seg, skriver Høiby:

«Jeg sa det på en pen og hyggelig måte, og komplimenterte deg for at jeg syntes du har vært veldig flink i det siste. Og at jeg setter pris på det. Så jeg så på det som en vennlig påminnelse siden ting er litt ekstra sårt nå. Du er det beste som har skjedd meg. Du er den kuleste dama jeg kjenner. Du er nydelig, vakker og smart. Du er alt jeg noen gang har ønsket meg».

Notat til Haukland

I retten legges det fram et notat Høiby har skrevet. Notatet inneholder flere punkter, og heter «Ting jeg vil endre med meg selv».

Høiby skriver mye om hvert punkt. Noen av punktene er som følger:

  • Slutte å lyve: Løgnene mine gjør at jeg blir et menneske man ikke kan stole på.
  • Respektere mennesker rundt meg: Jeg må slutte å se på meg selv som midtpunktet i verden.
  • Vær mer omsorgsfull og se andre: I mitt liv har jeg opplevd å bli brukt, og utnyttet for den familien min er, og derfor tror jeg at jeg har satt opp et skjold for å blokkere andre ute så ingen kan såre meg. Dette fungerte kanskje tidligere når jeg var ung, men som voksen er dette bare destruktivt og dumt.
  • Slutte med dop: Når jeg tar kokain, så føler jeg meg uovervinnelig. Det er jeg ikke.
  • Ta ekstra godt vare på de som betyr mest: Er det et menneske i livet mitt som betyr mer enn noe annet, så er det viktig at de vet hva de betyr. Vis dette med handling, ikke med ord.
  • Begynne å trene: Aktivitet og mosjon gjør meg sterkere mentalt.
  • Gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg: Du er ikke noe mer spesiell enn noen. Du har ingen privilegier som tilsier at du kan oppføre deg dårlig uten at du får akkurat det samme tilbake.
  • Sjalusi er en ekstremt dårlig egenskap: Hvis en person gir meg en god grunn til å stole på dem, så ikke ødelegg det ved å ikke tro på hva hen sier, kun fordi jeg selv hadde håndtert situasjonen dårlig.
  • Elsk deg selv: Finn en måte å akseptere at du ser ut som du gjør, og er den du er. Endre på tingene du misliker ved deg selv. Og bli det mennesket du ønsker å være.

Notatet ble sendt til Haukland. I avhør har Høiby fortalt at dette notatet ikke ble skrevet som «en sannhet».

Subjekt-redaktør Danby Choi bekreftet i sitt vitnemål at han bisto Høiby med å skrive notatet.

- Var ikke redd ham

Forsvarerne Ellen Holager Andenæs og Petar Sekulic mener SMS-ene tegner et annet bilde enn at Haukland er redd.

- Vår klients poeng er at hun var ikke redd ham. Det mener vi at tekstmeldingene underbygger, har Ellen Holager Andenæs sagt om SMS-korrespondansen.

Forsvarerne har tidligere lagt fram lettkledde bilder Haukland har tatt av seg selv.

- Det er på bakgrunn av Nora Hauklands forklaring og fremstilling av seg selv. Da anså vi det som relevant for å gi retten det fulle bildet. Blant annet har hun forklart seg om sin person og beskrevet seg selv som blyg, og dokumentasjonen vi har lagt fram, viser kanskje det motsatte.

Fredag reagerte bistandsadvokat Heidi Reisvang på pressens gjengivelse av SMS-ene.

- Min klient er ikke anonymisert. Hun er fornærmet i en svært alvorlig straffesak - noe som er utrolig belastende for henne. Det at hun får brettet ut meldingskorrespondanse som har vært privat, hvor det skrives omtrent hver eneste melding, det synes jeg ikke pressen skal gjøre, sa Reisvang.

«Shit is going down»

Naboene som bodde i samme oppgang som Haukland og Høiby på Frogner, beskriver en hendelse høsten 2022.

Mannen sier at han hørte bråk fra naboleiligheten og beskriver det som «intenst». Han sendte kona melding om dette, som var på jobb, for å rådføre seg om hva han burde gjøre.

«Shit is going down next door», skrev mannen - som vitner på engelsk.

Kvinnen sier at ektemannen beskrev støynivået som ekstremt, at han hadde hørt at ting ble knust i veggene og at det var dunking og skriking.

Da kvinnen møtte Haukland dagen etter var hun iført store solbriller, og hun sier at hun så at Haukland hadde et blåmerke i ansiktet og et kloremerke på halsen.

- Hun var veldig avvisende og sa at «det går bra». Det var ikke noe å prate om på en måte, sier vitnet.

Ektemannen sier i vitneboksen at han ble trist da han hørte dette - for at han ikke grep inn da han hørte bråket eller ringte politiet.

🏷️ Extracted Entities (20)

Høiby (place) Nora Haukland (person) SMS (entity) Palmesus (entity) Marius Borg Høiby 🏷️ (keyword) Nyheter 🏷️ (keyword) Forsvarerne Ellen Holager Andenæs (person) Heidi Reisvang (person) Marius (entity) Oslo Scene (person) Dagbladets (entity) Danby Choi (person) Fetisha Williams (person) Fredrik Bolme (person) Frogner (entity) Jeg vet (entity) Mina Bankerud (person) Petar Sekulic (person) Sophie Elise (person) TikTok (entity)

📊 Metadata

Keywords: marius borg høiby, nyheter
OpenGraph Title: «Provoserer meg grenseløst»