- Har vist sitt sanne ansikt
Norge oppfordrer til tilbakeholdenhet i den raskt eskalerende konflikten i Midtøsten. Kreml mener Trump «har vist sitt sanne ansikt».
Reaksjonene hagler etter at Israel og USA lørdag morgen gikk til angrep på Iran. Ifølge Israel har Iran svart på angrepet med å sende raketter mot dem. Også i Kuwait, Abu Dhabi, Baharain og Qatar har det vært eksplosjoner.
Tidligere russisk president og nestleder i det russiske sikkerhetsrådet, Dmitrij Medvedev, sier Trump har «vist sitt sanne ansikt» med angrepene.
Han hevder USAs forhandlinge med Iran har vært en skinnprossess.
- Ingen var egentlig interessert i å forhandle, sier Medvedev på Telegram.
Iran har lenge vært alliert med Russland, og har bidratt med droner og missiler til Russlands krig i Ukraina.
- Dypt bekymret
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) sier han syns det er svært beklagelig at forhandlingene mellom USA og Iran ikke førte til en diplomatisk løsning på konflikten.
- Jeg er dypt bekymret for at vi nå får en ny, omfattende krig i Midtøsten, sier Eide til Dagbladet.
- Det iranske regimet har brukt omfattende vold mot egen befolkning og støttet terrorgrupper i andre land. Det er avgjørende viktig å hindre at Iran får anledning til å utvikle atomvåpen, sier utenriksministeren.
Angrepet beskrives av Israel som et forebyggende angrep, men er ifølge Eide ikke i tråd med folkeretten.
- Forebyggende angrep krever en umiddelbart forestående trussel. Vi oppfordrer partene til tilbakeholdenhet og til at man ikke gir opp mulighetene for å finne diplomatiske løsninger på konflikten, sier Eide.
- Fare for eskalering
Høyres partileder og leder av Stortingets Utenriks- og forsvarskomite, Ine Eriksen Søreide, beskriver situasjonen som dramatisk og uoversiktlig.
- Faren for videre eskalering er nå stor. Det siste Midtøsten trenger er nok en omfattende krig. Den vil få store konsekvenser både regionalt og globalt, sier Søreide.
- Det iranske regimet har de siste månedene igjen vist sin enorme brutalitet mot egen befolkning som har demonstrert for sine grunnleggende rettigheter, og Irans atomprogram er en reell trussel.
- Det er avgjørende at partene nå bidrar til å roe ned situasjonen, og får konflikten over i et diplomatisk spor, sier Søreide.
- Frihet kommer ikke med bomber
SV-leder Kirsti Bergstø sier partiet fordømmer det USA-støttede israelske angrepet mot Iran, og hun ber regjeringen gjøre det samme.
- Dette er nok et soleklart brudd på folkeretten og FN-pakten av USA og Israel, sier Bergstø i en uttalelse.
Bergstø understreker at hun mener presteregimet i Iran er et av de mest brutale i verden.
- SV støtter det iranske opprøret fullt ut. Men frihet kommer ikke med bomber. Norge må finne måter å støtte opp om det demokratiske opprøret i Iran, sier hun.
- En ny krig er det siste befolkningen i Midtøsten trenger.