Stålsetter seg for storkrig
Iran svarer USA og Israel med motangrep, mens folk tar til veiene. Flere iranske myndighetstopper skal være drept.
TEL AVIV / JERUSALEM / OSLO: (Dagbladet): Ifølge en iransk kilde til nyhetsbyrået Reuters skal flere topper i Revolusjonsgarden og politikere være drept i angrepene mot Iran, som begynte lørdag morgen.
Kilden skal være tett på myndighetene i landet. Iranske myndigheter har ikke bekreftet opplysningene.
Horder av biler
I 14-tida lørdag meldes det at minst 57 mennesker er drept i et israelsk-amerikansk angrep på en skole i Minab, sør i Iran, der den iranske revolusjonsgraden har en base.
Angrepet skal være rettet mot en skole for jenter.
Bilder viser samtidig enorme bilkøer i Tehran, hovedstaden og den største byen i Iran, som nå går til motangrep mot en rekke land og mål i regionen der USA har baser.
Revolusjonsgarden i Iran uttaler at angrepene vil fortsette.
- Teherans motsvar vil fortsette med uforminsket styrke fram til fienden er ettertrykkelig knust, sier revolusjonsgarden.
I 15-tida sier kilder til Reuters at forsvarsministeren i landet er skal være drept.
Foreløpig er det bekreftet luftangrep mot lokasjoner i:
- Qatar
- Kuwait
- Bahrain
- Israel
- Abu Dhabi
- Jordan
- Irak
- Vi har slått til mot essensielt iransk personell som tar del i en plan om å ødelegge Israel, sier en talsperson for det israelske forsvaret.
Ifølge den britiske avisa The Guardian har Sikkerhetsrådet i Iran bedt folk om å forlate Teheran og andre store byer som kan bli angrepet.
Du får også alt om angrepet i Dagbladets nyhetsstudio.
Stenger skoler
Nå stålsetter regimet seg i Iran på storkrig.
- Skoler og universiteter vil bli stengt inntil nærmere varsel, opplyste myndighetene i Iran, ifølge Reuters.
Ifølge det myndighetskontrollerte nyhetsbyrået Fars har det nå blitt opprettet patruljer i iranske byer for å sikre innbyggerne.
Krisetiltak på sykehus
Iran har iverksatt krisetiltak på landets sykehus som følge av det israelske og amerikanske angrepet på landet, melder NTB.
Statlige medier melder at alle landets sykehus har fått beskjed om 24 timers beredskap for å sikre befolkningens helse. Flere apotek er også utpekt i hver provins til å holde åpent, skriver nyhetsbyrået.