Angrep mot flere arabiske land
Flere arabiske land rammes av eksplosjoner og angrep lørdag, etter at USA og Israel angrep Iran lørdag morgen. Det norske forsvaret har personell på flere lokasjoner, og følger situasjonen tett.
Saken oppdateres løpende.
TEL AVIV / JERUSALEM / OSLO: (Dagbladet): Det meldes nå om angrep flere steder i Midtøsten der det er amerikanske baser, samtidig som USA og Israel har angriper Iran.
Flere av golfstatene har bekreftet at landene deres blir angrepet, og ber innbyggere holde seg inne.
De forente arabiske emirater har like før klokka 19 sendt ut SMS-varsel til alle borgere og innbyggere med tydelig oppfordring om å holde seg innendørs og avvente ytterligere instruksjoner.
Både Kuwait og Qatar har kalt den israelske ambassadøren inn på teppet som følge av angrepene.
Luksushotell i brann
Luksushotellet Fairmont The Palm i Dubai ble lørdag ettermiddag skadet i det som skal være en eksplosjon. Videobilder viser hotellet i brann, etter rapporter om flere kraftige eksplosjoner.
Lokale myndigheter sier at fire personer er skadet.
DAGBLADET I ISRAEL
Dagbladets Line Fransson og Jørn H. Moen er i Jerusalem. Dagbladets Morten Risberg i Tel Aviv.
Rundt klokka 15 melder Saudi-Arabia at Iran angriper hovedstaden Riyadh og landets østlige regioner. Det melder landets utenriksdepartement, ifølge Reuters. Myndighetene melder at angrepene ble håndtert.
Avlyser alt
Klokka 18.30 melder Qatar at landet setter alle offentlige arrangementer, samlinger og underholdning på hoteller og turiststeder på pause inntil videre. Arrangementene hastepauses av sikkerhetshensyn, melder Reuters. Nyhetsbyrået siterer en tjenestemann på at Qatar så langt har blitt angrepet med 44 missiler og åtte droner under angrep lørdag.
Det meldes om eksplosjoner i Abu Dhabi og røyk fra en amerikansk base i Baharain. Myndighetene i Abu Dhabi bekrefter at én person er blitt drept etter iranske luftangrep.
Baharains innenriksdepartement bekrefter i 18-tida at flere boligbygg er truffet.
Bahrains innenriksdepartement ba i 16-tida innbyggerne om ikke å bevege seg utendørs dersom det ikke er strengt nødvendig:
- Hold dere inne, er den klare beskjeden.
Myndighetene i Bahrain har bekreftet at det har blitt gjennomført angrep i landet. Det samme gjelder Jordan og Qatar.
Forsvarsdepartementet i Emiratene sier de har lyktes med å avskjære en ny bølge iranske raketter etter det israelsk-amerikanske angrepet mot Iran lørdag ettermiddag.
Løpende dialog
Forsvaret bekrefter overfor Dagbladet i formiddag at de har personell i Baharain.
Det bekrefter Hanne Strand Olafsen, kommandérsersjant ved Forsvarets operative hovedkvarter, til Dagbladet.
- Forsvaret har personell på flere lokasjoner i Midtøsten, deriblant Bahrain. Vi følger situasjonen tett og har fortløpende dialog med eget personell, samt god dialog med internasjonale og nasjonale samarbeidsaktører.
Allerede for en uke siden ble norske soldater i Irak trukket ut.
- De norske styrkene i Irak er nå midlertidig tilbake i Norge for rotasjon av personell og norsk personell vil returnere til i området når situasjonen tillater det. Tidspunkt er foreløpig uvisst grunnet den usikre sikkerhetssituasjonen, forteller Strand Olafsen.
Gjort rede for
Alt norsk militært personell er gjort rede for, bekrefter forsvaret.
- Alt norsk militært personell i området er gjort rede for og er i god behold. De følger gitte prosedyrer og nødvendige sikkerhetstiltak som vurderes og iverksettes fortløpende, sier Strand Olafsen.
- Forsvaret har etablert såkalt pårørendetelefon for å sikre at familiene til norsk personell i Midtøsten får tilgang til nødvendig informasjon.
Innstiller fly
All flytrafikk er for øyeblikket stanset i Qatar og flere andre nærliggende land. Ifølge Reuters har Norwegian innstilt alle flygninger til og fra Dubai. En rekke flyselskaper bekrefter at de har innstilt flyvninger til regionen.
Kuwait melder også om iranske raketter rettet mot en amerikansk militærbase i landet. Kuwaits statlige nyhetsbyrå bekrefter i en oppdatering rundt klokka 18 at 12 personer får behandling på sykehus.
Nye reiseråd
Utenriksdepartementet (UD) oppjusterte og innførte lørdag kveld reiseadvarsler for store deler av Midtøsten. Nå frarådes alle reiser til ti land.
- Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til Israel, Palestina, Libanon, Jordan, De forente arabiske emirater, Saudi-Arabia, Bahrain, Kuwait, Qatar og Irak, står det i reiseadvarselen.
Det legges til at utenriksdepartementet fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til Oman.
Dette skjer etter Israels og USAs angrep på Iran.
- Sikkerhetssituasjonen i Midtøsten er uoversiktlig og alvorlig etter eskaleringen i konflikten mellom Israel, USA og Iran. Luftrommet er stengt over store deler av regionen, og endringer kan skje raskt, står det i meldingen.
Den tidligere reiseadvarselen for Iran og Syria gjelder fortsatt.
- Baser innen rekkevidde
I alle de fire små golfstatene og i nabolandene brer panikken seg etter hvert som stadig nye bølger med raketter er på vei, først og fremst mot USAs militærbaser, som ofte ligger nær lokale byer.
Samtidig sier Iran at de vil angripe og beskytte sine interesser i regionen.
- Alle amerikanske baser og interesser er innen vår rekkevidde, sier en iransk talsperson til Reuters.
Irans utenriksminister Abbas Araghchi sa lørdag at alle steder som er involvert i USAs og Israels angrep på Iran, er legitime mål for iranske motangrep. USA har militærbaser i alle de små golfstatene.
Samtidig opplyser det israelske forsvaret at de fortsetter å skyte mot mål i Iran, melder Reuters.
Utenriksministeren i Iran bekrefter en rekke angrep mot landet.
- USA og Israel angrep en rekke militære mål, men også sivil infrastruktur, flere steder i landet vårt, sier Abbas Araghchi ifølge Reuters rundt klokka 10.20 norsk tid.