- Kan ta over hele greia
Donald Trump oppgir to hovedgrunner til angrepet på Iran lørdag.
TEL AVIV / JERUSALEM / OSLO (Dagbladet):
USAs president Donald Trump mener han har flere muligheter videre etter de første angrepene mot Iran.
- Jeg kan holde det gående lenge og ta over hele greia, eller avslutte det på to eller tre dager og si til iranerne: «Vi sees igjen om noen år hvis dere begynner å bygge opp igjen [atom- og rakettprogrammene deres]», sier Trump i et intervju med Axios.
Trump sier at det kan ta Iran flere år komme seg etter dette angrepet.
To hovedårsaker
Trump sier at USA og Iran var nær en enighet under atomforhandlingene, men at iranerne trakk seg:
- Jeg forsto da at de egentlig ikke ønsker en avtale, hevder Trump.
I telefonintervjuet med Axios oppgir Trump to hovedårsaker til at han beordret angrepene mot Iran:
- De mislykkede forhandlingene denne uka, ledet av hans utsendinger Steve Witkoff og Jared Kushner.
- Irans opptreden gjennom flere tiår. Trump skal derfor ha bedt sine medarbeidere samle en oversikt over alle iransk-tilknyttede angrep globalt de siste 25 åra.
- Jeg så at hver måned gjorde de noe galt, sprengte noe eller drepte noen, hevder han.
DAGBLADET I ISRAEL
Dagbladets Line Fransson og Jørn H. Moen er i Jerusalem. Dagbladets Morten Risberg i Tel Aviv.
Israelske myndigheter påstår lørdag kveld Irans øverste leder, Ali Khamenei, er funnet drept og at de har sett liket, ifølge Reuters. Kanalen N12 melder at både Israels president Benjamin Netanyahu og Trump har fått se et bilde av liket.
I en telefonsamtale til NBC News sier Trump at han «føler seg sikker» på at opplysningene om at Khamenei er drept stemmer.
- Vi føler at det er riktig, sier han.
Trump sier at «mesteparten» av lederskapet i Iran ble drept i dagens angrep.
- De fleste av dem som tar avgjørelsene er borte.
På spørsmål om hvem som vil erstatte Khamenei, svarer Trump:
- Jeg vet ikke, men på et tidspunkt kommer de til å ringe meg for å spørre hvem jeg vil ha, før han la til:
- Jeg er bare litt sarkastisk når jeg sier det.
- Bestemt for uker siden
Tidlig lørdag morgen, rundt klokka 07.15 norsk tid, gikk Israel og USA til angrep mot Iran.
Ifølge en talsperson for det israelske forsvaret var datoen for angrepet satt for flere uker siden.
Myndighetene i Irans hovedstad Teheran meldte tidligere morgen at de ville svare på angrepet.
Deretter ble flere av de arabiske nabolandene der USA har militærbaser angrepet av iranske missiler og droner.
Flere av golfstatene har bekreftet at landene deres blir angrepet, og ber innbyggere holde seg inne.
I en postet på TruthSocial lørdag morgen, bekreftet den amerikanske presidenten at angrepet på Iran var i gang.
- For en stund siden startet vi en stor militæraksjon i Iran. Vårt mål er å beskytte det amerikanske folk mot trusler fra det iranske regimet, sa Trump.
To kilder hevder overfor CNN at angrepene vil pågå i flere dager.
- Siste sjanse
Trump sier også at regimeendring er del av målet:
- Til den islamske revolusjonsdarden og det iranske militæret, sier jeg: Legg ned våpnene deres og få full immunitet, eller gå en sikker død i møte.
Han oppfordret deretter det iranske folket til å ta makten fra regimet.
- Ta over! Dette blir siste sjanse på en generasjon. Dette er øyeblikket for handling, ikke la det passere, sier Trump.
Han sa ikke noe om hvor lenge USAs militæraksjon mot Iran vil vare.
Flere militære analytikere har i forkant av miulitæraksjonen ment at et angrep fra USA mot Iran vil være kortvarig og målrettet. Men dersom regimeendring er del av målet, kan det peke mot en lengre krig.
Norske soldater trukket ut
Forsvaret bekreftet lørdag ettermiddag til Dagbladet at de har personell i Baharain, en av statene som er blitt angrepet lørdag.
Det bekrefter Hanne Strand Olafsen, kommandérsersjant ved Forsvarets operative hovedkvarter, til Dagbladet.
- Forsvaret har personell på flere lokasjoner i Midtøsten, deriblant Bahrain. Vi følger situasjonen tett og har fortløpende dialog med eget personell, samt god dialog med internasjonale og nasjonale samarbeidsaktører.
Allerede for en uke siden ble norske soldater i Irak trukket ut.
- De norske styrkene i Irak er nå midlertidig tilbake i Norge for rotasjon av personell og norsk personell vil returnere til i området når situasjonen tillater det. Tidspunkt er foreløpig uvisst grunnet den usikre sikkerhetssituasjonen, forteller Strand Olafsen.