På godt norsk kalles dette for å drite i eget reir
I følge Miljødirektoratets rapport fra 2020 «Norske landbaserte kilder til mikroplast» lager hver personbil 1,6 kg mikroplast hvert år.
Personbilene i Molde ansvarlig for 29 tonn mikroplast årlig
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Dette kommer hovedsaklig fra slitasje av dekk og veimaling, bremsing og veistøv. I dag er utslippene trolig enda høyere pga stadig tyngre og sterkere biler.
I Molde kommune er det ca. 18.000 biler. Da produserer personbilene her ca. 29 tonn mikroplast årlig. Mye av dette havner i sjøen og dermed i fisk og skalldyr som oppfatter mikroplasten som mat. Vi spiser jo dette som en gang var sunn mat. De minste partiklene reiser også med vinden og havner blant annet i drikkevannet vårt som ikke filtreres for mikroplast. På godt norsk kalles dette for å drite i eget reir.
Forskningen er usikre på hvor skadelig mikroplasten er for oss, men særlig de minste partiklene er skumle for de trengger inn i våre indre organer, og de er bærere av giftige stoffer. Med litt fornuft skjønner alle at dette er en tikkende bombe.
Det finnes mange tiltak for å minske mikroplasten:
• Senke fartsgrensene. En senkning fra 50 til 30 km/t vil minske energinivået og dermed utslippene til bilene til ca. 1/3 (30²/50²). (Fartsenergien = 0,5mv².)
• Lettere biler. Før veide personbiler rundt 1 tonn. Nå veier de gjerne mer enn 2 tonn.
• Mer sykling og tilrettelegging for det.
• Økonomisk støtte til kjøp av el-sykkel (flere kommuner gir penger for kjøp av elsykkel i stedet for bil nr. to)
• Stenge søndagsåpne butikker (det er enorm biltrafikk ved Bunnpris i Frænaveien på søndager av folk som ikke har planlagt innkjøp og mangler en liter melk)
• Hver enkelt bilkjører bør spørre seg om neste biltur virkelig er nødvendig
Det er både trist og provoserende at våre barnebarn skal slite med at vi så det som en
menneskerett å kjøre bil fra A til B. Det er kanskje på tide å sette samfunnsansvaret foran Egoet?
Kilder: nrk.no, Miljødirektoratet, forskning.no, forskerfabrikken
Bjørnar S. Pedersen, MDG Molde
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal