Å tvinge alle til å ta samme pause
Bjørn Jacobsen (SV), har i et innlegg i Romsdals Budstikke en rekke momenter mot Møreaksen.
Null-alternativet – den største bløffen om Møreaksen
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Lastebilnæringen vil ikke ha undersjøiske tunneler, og vil ha pauser på fergene med mat og drikke. Det er ikke ofte vi hører lastebilnæringen vil tilbake til ferger istedenfor Freifjordtunnelen, Vigratunnelene, Eiksundtunnelen, tunnelene på Nordøyvegen og Atlanterhavstunnelen. På Møreaksen kan de unngå Tautratunnelen og kjøre oversjøisk, med gratis ferge Dryna-Brattvåg og matpause om bord. Å tvinge alle til å ta samme pause fordi lastebilsjåfører vil ha kaffe og svele på fergen er grotesk egoistisk. Det er ikke mer behov for pause mellom Ålesund og Molde enn mellom Ålesund og Åndalsnes.
Mer enn 100 virksomheter fra Møre og Romsdal med til sammen rundt 23.000 ansatte og rundt 100 milliarder kroner i årlig omsetning har signert et opprop til støtte for Møreaksen. Også NHO ønsker Møreaksen. Støtten i næringslivet til Møreaksen er stor.
Turistene vil ikke ha de. Å bygge veier for et lite mindretall turister sommerstid framfor egne helårlig fastboende er fullstendig gal prioritering.
Folk flest vil ha trygge kvardagsvegar, dvs. godt brøyta og med gatelys.Tørre, opplyste tunneler er langt sikrere enn annen vei. Spesielt i ruskete vintervær. Tunneler verner naturen, skåner dyrket mark og skjermer bebyggelsen. Folk flest vil ha døgnåpne hverdagsveier. Målt i ulykker pr. passasjerkilometer er Møreaksen fra Breivika til Bolsønes trolig langt tryggere enn dagens vei.
Med Møreaksen vil fylkeskommunen spare kostnadene til to fergesamband. Disse pengene kan isteden benyttes til å vedlikeholde andre veier, og dermed bidra til å redde liv. I dag har bare 9 av våre 30 ambulansetjenester fergefri vei til akuttsykehuset på Åse, som kjemper for å få PCI. Men for noen er det viktigere å stoppe Møreaksen.
Folk flest vil ha satsing på skikkelege sykkelvegar, gangvegar og snarvegar.Det er ikke mange syklister vinterstid som kommer over Ørskogfjellet for å ta fergen til Molde. Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet som krysser Romsdalsfjorden, og som bonus blir Otrøya og Gossen fergefrie.
Elferjene berga delvis Molde og Vestnes kommune sitt klimabudsjett.Når el-fergene forsvinner frigjøres enorme mengder kraft. En gigantisk besparelse både økonomisk og klimamessig, noe dagens kraftpriser tydelig indikerer. Lignende miljømessige vurderinger kan tyde på at klimaregnskap er gunstig for fergeavløsningsprosjekter allerede før halve levetiden til Møreaksen.
Flyttar ein ferjeleiet vest for Molde snakkar vi om ferjer som kan gå nærast heile tida.Skal fergene gå nærmest hele tiden vil kostnadene bli gigantiske, og lønnsomheten av Møreaksen blir enorm. Med dagens frekvens er fergebommen stengt 85% av tiden. Bjørn Jacobsen (SV) har innsett behovet for å flytte fergeleiet ut av Molde sentrum vest til Mordalsvågen, med tilhørende bytunnel.
Frank Sve (Frp) derimot ser for seg at fergeleiet skal ligge i Molde sentrum til evig tid, eller lenger øst. Knapt 40% av de som krysser Romsdalsfjorden passerer Røbekk, øst for flyplassen på Årø. Å flytte fergeleiet noen hundre meter er ikke nok. Det vil forlenge fergeturen betraktelig, og øke behovet for flere ferger. I tillegg til økte kostnader for Null-alternativet med flere ferger, vil den øke overfartstiden samt øke tidsbesparelsen med Møreaksen.
Sve (Frp) hevder at trafikkproblemene i sentrum kan løses med planfrie kryss på Bolsønes og Kviltorp istedenfor dagens lyskryss. Planfrie kryss har et enormt arealbehov og er svært kostbare. For Sve (Frp) er kostnader ikke noe problem så lenge det ikke gjelder Møreaksen.
Bjørn Jacobsen (SV) er redd folkene bak gigantprosjektene tar alle pengene, og hinter om at Møreaksen tar midlene fra andre veier i fylket. Det er det samme som Frank Sve (Frp) til stadighet gjentar. Møreaksen tar ikke midlene fra veiene mellom fjordene. Møreaksen tar midlene fra fergene – det årlige gigantiske evige pengesluket som holder veiene over fjordene åpne knapt 15% av tiden. Møreaksen fjerner i alt 3 fergesamband og 6 fergekaier og all råkjøring dit, og er døgnåpen.
Men fremfor alt tar Møreaksen midlene fra gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet. Det er på tide å innse at Norge ikke er velegnet for mer utbygging av nye jernbaner. «Tiden for tog er over i Norge», sa Trygve Bratteli som samferdselsminister allerede i 1960. I distriktene er det nødvendig med veiutbygging, der kollektivtransport ikke er bærekraftig.
Den aller største bløffen er likevel framstillingen av Null-alternativet - fortsatt ferge - som tilnærmet kostnadsfritt. Nye Veier AS uttalte til Sunnmørsposten om Møreaksen og Fergefri E39: "Det ser for oss ut som at Romsdalsaksen vil være vanskelig å gjennomføre, og at det alternativet nå er kvittert ut. Så er det behov for mer utredning av ferjealternativet, sier direktør planprosesser og samfunnskontakt Finn Aasmund Hobbesland til Sunnmørsposten."
Kostnadene for strekningen Breivika–Bolsønes ved Null-alternativet, som legger til grunn fortsatt ferge over Romsdalsfjorden til evig tid, trenger virkelig å utredes, det har Nye Veier rett i.
Motstanderne hevder at kostnadene til Møreaksen er for store. Men ingen kjenner tilsvarende kostnader for strekningen Breivika-Bolsønes ved Null-alternativet, som legger til grunn fortsatt ferge over Romsdalsfjorden til evig tid. Null-alternativet innebærer:
- ny og utbedret E136 Eksportveien Ålesund-Vestnes istedenfor E39,
- større ferger over Romsdalsfjorden pga. økt trafikk,
- flytting av fergeleiet ut av Molde sentrum til Mordalsvågen,
- ny E39 Bolsønes-Julbøen til det nye fergeleiet,
- fylkeskommunen må ta kostnadene for fergefrie fastlandsforbindelser til både Otrøya og Gossen. Frem til da må en ferge nummer 2 settes inn Aukra-Hollingsholmen.
A sammenligne kostnadene for en døgnåpen vei med en som er åpen 15% av tiden som likeverdige løsninger er greinalaust. Driftskostnad per time åpen vei gir bedre innsikt. Når fergebommen er nede er veien stengt. Bare spør de som står igjen i fergekø på land. På alle 6 fergekaiene.
Uten Møreaksen vil det likevel påløpe kostnader til veibygging sør og nord for Romsdalsfjorden. Kostnader som må belastes Null-alternativet, de forsvinner ikke om Møreaksen stoppes.
Null-alternativet medfører bompenger på linje med Møreaksen på disse strekningene, mens E39 forblir stengt med fergebom over Romsdalsfjorden 85% av tiden, som et enormt evig pengesluk. En utbedring av veiene mellom fjordene vil knapt skape trafikkøkning, og tidsbesparelsen er bare noen få minutter. Disse minuttene tilbringes så i kø bak neste stengte fergebom, for fergene går akkurat like sakte og sjeldent som før. Man ankommer altså andre siden av fjorden til akkurat samme klokkeslett som tidligere. Dette gir ikke stor samfunnsnytte.
Bjørn Jacobsen (SV) har helt rett i at kranglingen om Møreaksen har vært ekstremt kostbar, og skadelig for samferdselen på Nordvestlandet. Regionbygging må skje bit for bit, og krever samarbeid. Her vil idéene fra Initiativ Vest kunne være et godt utgangspunkt. Slikt samarbeid er Frank Sve (Frp) motstander av, fordi det inkluderer Møreaksen. Frp lyver ikke, de skifter standpunkt. Selv hyller de denne evnen til stadig å endre mening, på tross av at det fjerner viktig forutsigbarhet som næringsliv og folk trenger. Populistisk stemmesanking har alltid førsteprioritet i Frp.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal