1510 dager siden sist
Vet Heidi Weng (34) selv svaret pÄ det «alle» lurer pÄ? - Har fÄtt det spÞrsmÄlet siden jeg var 30 Är.
VAL DI FIEMME (Dagbladet): Heidi Weng (34) drar hjem fra Val di Fiemme med ett gull, ett sĂžlv og en bronse.
Hun er en vanvittig merittert lĂžper. Bare sjekk tallene:
- Fire OL-medaljer (ett gull).
- 11 VM-medaljer (fem gull).
- Vunnet verdenscupen sammenlagt to ganger.
- 13 indiviudelle seire i verdenscupen.
- 125 individuelle pallplasseringer i verdenscupen.
Men det helt, helt store hun mangler er et individuelt gull i mesterskap. Sjansen var der pÄ femmila sÞndag, men Ebba Andersson var for rÄ.
Weng synes det for Þvrig bare er tull at kvinner skal gÄ fem mil pÄ ski.
1510 dager siden
Var denne beinharde femmila hennes siste mulighet til Ă„ ta et individuelt mesterskapsgull?
1510 dager er det siden hun vant et individuelt renn i verdenscupen. Det var 4. januar 2022 i Val di Fiemme i Tour de Ski.
- Ja, det var det da, svarer hun konfrontert med antall dager siden hennes forrige triumf.
- Vi fÄr se hva jeg gjÞr. Jeg har ikke bestemt meg for noen ting egentlig. Jeg fÄr hÞre litt med de hjemme om hva vi lander pÄ, sier Weng til Dagbladet om framtida.
NRK-ekspert Therese Johaug ble utfordret pÄ direkten under femmila til Ä tippe Wengs framtid i langrennssporet. Johaug svarte at hun er usikker pÄ hva den tidligere lagvenninna kommer til Ä gjÞre.
OpplÞftende melding pÄ direkten
Neste Är er det VM i Falun. Weng kom med en noe opplÞftende melding pÄ direkten til sine tilhengere etter sÞlvet pÄ femmila:
- Det er fÞrste gang jeg ikke savner Ä vÊre hjemme. NÄ er det faktisk greit Ä vÊre pÄ tur, sa sÞlvvinneren til NRK.
Weng har tidligere vÊrt Äpen om at hun er ganske lei av alle reisedÞgnene som hÞrer med det Ä vÊre langrennslÞper.
- Motivasjonen for Ä konkurrere er der, men det Ä vÊre borte Äret rundt kjenner jeg veldig pÄ. Det holder med vinteren, sier hun til Dagbladet.
Weng: - Det var litt overdrevent
PÄ spÞrsmÄl om Falun-VM vender hun heller fokus mot at hun gleder seg til Ä ta pÄ joggeskoa nÄr snÞen smelter. Hun vil «slippe Ä tenke pÄ ski».
En faktor Weng virker Ä ta med seg inn i en varmere Ärstid er at hun har sovet bra i OL. Det tar hun ikke for gitt.
- For min del skal det sies at jeg faktisk har begynt Ä sove litt godt her pÄ slutten. (...) Da er det klart man fÞler seg mer oppegÄende. Det er litt lettere nÄr man faktisk fÄr litt sÞvn.
- Er du overrasket over at du ikke lengter sÄ mye hjem som du trodde under OL?
- Jeg lengter hjem. Det var litt overdrevet. Men det er mer at jeg faktisk fÄr sove, og da fÞler jeg at dagene ikke blir sÄ lange.
- Er det sÄnn Ä forstÄ at du er usikker pÄ om du har lyst til Ä fortsette som langrennslÞper pÄ toppnivÄ?
- Nei... Jeg fÞler at jeg har fÄtt det spÞrsmÄlet siden jeg var 30 Är, men nei. Jeg liker Ä konkurrere og jeg liker Ä trene. Jeg fÞler at jeg er pÄ stedet hvil, og at jeg har vÊrt den samme siden jeg var 20 Är, svarer hun.
34-Äringen er Äpenbart usikker selv, og hun avslutter resonnementet med:
- Det er bÄde plusser og minuser her.