Dansk OL-bragd
Danmarks første medalje i vinter-OL på 28 år.
Den danske skøyteløperen Viktor Hald Thorup (31) slo overraskende til med sølv på fellesstarten i OL i Milano.
Det var Danmarks første medalje i vinter-OL siden 1998 og bare den andre danske medaljen under vinterlekene i historien. For 28 år siden ledet Helena Blach Lavrsen danskene til OL-sølv i curling.
Nederlandske Jorrit Bergsma (40) tok gullet. 40-åringen og Thorup kom tidlig i brudd på fellesstarten. Bergsma parkerte Thorup mot slutten, men danske klarte å holde fire sekunders forsprang til forfølgerne.
Det var Bergsmas andre OL-gull etter at han tok det edleste metallet i 2014-OL i Sotsji på 10 000 meter. Han tok bronse på samme øvelse i dette OL.
Italienske Andrea Giovannini (32) tok bronsen, mens storfavoritt Jordan Stolz (21) måtte ta til takke med den sure fjerdeplassen.
Dagbladet/NTB