Oftebro og Skoglund vant dramatisk lagsprint i kombinert
Kombinertprofilene Jens LurÄs Oftebro og Andreas Skoglund tok Norges 16. gull i vinterlekene i Italia med seier pÄ lagsprinten.
Oftebro og Skoglund vant dramatisk lagsprint i kombinert
Oftebro, som tidligere i OL vant begge de individuelle konkurransene, var ankermann for Norge i torsdagens renn.
PĂ„ opplĂžpet var Oftebro best.
Oftebro og finske Samppa Lajunen er de eneste kombinertutĂžverne som har klart bragden med tre gull i samme OL. Finnen gjorde det i 2002.
Norge har bare en gang fÞr tatt 16 gull i ett OL. Det skjedde i Beijing for fire Är siden. FÞr det delte man rekorden pÄ 14 gull med Canada og Tyskland.
â Stresset
Oftebro og Skoglund hadde 13 sekunder opp til Tyskland etter hoppdelen i Predazzo tidligere torsdag. Det snĂždde svĂŠrt tett i Lago di Tesero torsdag, og det var tĂžffe langrennsforhold.
Det norske laget Äpnet kontrollert, og da Oftebro ble sendt ut pÄ sin andreetappe etter 4,5 av 15 kilometer, var fem lag samlet i teten.
Skoglund trÞblet pÄ tampen pÄ sin tredjeetappe. Det fÞrte til at han mÄtte gÄ ut i lÞssnÞen i jakten pÄ Ä beholde en plassering helt framme.
â Han blir stresset og bruker mye krefter, sa NRK-kommentator Jann Post.
Fall og kaos
PÄ vei ut pÄ den neste etappen snublet den tyske stjernen Vinzenz Geiger og gikk i bakken. Han sÞrget ogsÄ for at japanske Ryota Yamamoto led samme skjebne.
Helt framme satte Oftebro opp farten, og ved veksling hadde Skoglund med seg Finland og Ăsterrike. Tyskland var langt bak.
PĂ„ neste siste etappe ble mer drama da Ăžsterrikske Stefan Rettenegger falt. PĂ„ siste etappe skulle Oftebro gjĂžre opp om gullet sammen med finske Eero Hirvonen.
Hver lĂžper gikk 5 x 1,5 km.
Oftebro og Skoglund sikret Norges 34. medalje i Italia-lekene. Olympiatoppen har satt et mÄl om 35 medaljer. I og med at mange norske medaljehÄp skal i aksjon i de siste OL-dagene, vil den mÄlsettingen med stor sikkerhet bli innfridd.