Har levert tilbake storkorset
Slottet bekrefter at Andrew Mountbatten-Windsor har levert tilbake sin gjeve norske utmerkelse.
Slottet bekrefter til Dagbladet at Andrew Mountbatten-Windsor har levert tilbake sin prestisjetunge norske utmerkelse, Storkorset av St. Olavs Orden, som han mottok i 1988.
Den tidligere prinsen ble tildelt ordenen av kong Olav «som belønning for utmerkede fortjenester for Norge og menneskeheten».
Nå er han ikke lenger oppført som mottaker på det norske kongehusets offisielle nettside.
- Vi kan bekrefte at dersom det ikke er en oppføring på vedkommende så er han ikke innehaver av St. Olavs Orden. Andrew Mountbatten-Windsor har i dette tilfellet valgt å levere inn sin orden. For øvrig kommenterer vi ikke saksbehandling i ordens- og medaljesaker, sier Sara Svanemyr, pressekontakt ved Slottet, til Dagbladet.
Pågrepet
Den tidligere prinsen ble torsdag formiddag pågrepet av britisk politi.
Seks sivile politibiler og rundt åtte betjenter i sivil ble observert ved Sandringham Estate, som eies av kong Charles (77), klokka 08.00 torsdag morgen.
Eks-prins Andrew Mountbatten-Windsor oppholder seg for tida på eiendommen der han trolig forberedte seg på å feire 66-årsdagen sin, skriver The Telegraph.