Må slutte å krangle!
Skal Møreaksen realiserast må ein slutte å krangle.
Møreaksen for hele Møre og Romsdal
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
I 2021 ble det sendt et opprop til samferdselskomiteen på Stortinget.
Avskrift:
Næringslivsledere for mer enn 100 virksomheter fra hele Møre og Romsdal, de fleste store og toneangivende industribedrifter, med 23.000 ansatte og ca. 100 mrd. kroner i årlig omsetning har signert dette oppropet!
Det burde være tungtveiende for samferdselskomiteen at næringslivet samlet seg rundt dette oppropet, og det burde i aller høyeste grad bli tatt på alvor.
Men så opplever vi altså at en liten gruppe mennesker klarer å støye, være så høylytt, at kraften i oppropet ikke er sterkt nok.
Denne lille gruppen bestående av ca 1,3% av innbyggerne, hindrer utvikling, tilflytting og nyskaping av arbeidsplasser for 266.000 innbyggere.
De har drahjelp av splitteren fra Stranda, en Stortingspolitiker som gjør alt i sin makt for å hindre utvikling i eget fylke!
Har tilsvarende ødeleggende politisk arbeid foregått tidligere i historien i det hele tatt? Jeg tviler.
I et leserinnlegg i Sunnmørsposten uttaler denne splitteren at han gjerne tar æra for å ha medvirka til å torpedere Møreaksen!
Det han egentlig sier, er at han er medansvarlig for å være til hinder for utvikling, tilflytting og nyskaping av arbeidsplasser for 266.000 innbyggere.
Han påtar seg litt av et ansvar!
Vedkommende er meget godt klar over at det i dag bare finnes 2 alternativer til kryssing av Romsdalsfjorden; Fortsatt ferge, eller kinderegget, verdiskapingsaksen, Møreaksen.
Likevel fortsetter vedkommende å støye, skape splid, og gi uttrykk for at det er uenighet i Møre og Romsdal både i Stortingssalen, i korridorene og i medier.
Vi har nylig vert gjennom et Stortingsvalg.
Splitteren hadde som kjent et høyt ambisjonsnivå. Men hva skjedde?
Fallet ble langt, og sikkert ondt.
I dag sitter vedkommende på bakerste rad i Transport- og kommunikasjonskomiteen på stortinget.
Det er å håpe at de øvrige medlemmene i samme komite, og alle sittende regjeringsmedlemmer, oppfatter at det som uttales fra splitteren fra Stranda stort sett er feilaktig og ikke representativt for sannheten i Møre Og Romsdal.
Møreaksen er valgt som det beste alternativet for fjordkryssingen, Møreaksen støttes og ønskes av næringslivet, Møreaksen støttes og ønskes av befolkningen.
Næringslivet og befolkningen anmoder sittende Transport- og kommunikasjonskommite om å ta Møreaksen inn på topp plass ved første rullering av NTP, og at det sørges for nødvendige bevilgninger for oppstart snarest mulig.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal