Uteble: - Hun er redd
Superstjerna Jutta Leerdam (27) droppet egen OL-fest: - Har hørt at hun ikke føler seg bra.
Leerdam tapte den nederlandske superduellen mot lagvenninne Femke Kok på 500 meter søndag. Likevel ble hun nummer to, og drar hjem fra Italia med OL-gull på 1000 meter, samt søndagens sølv.
Etterpå avlyste hun både intervjuer og feiringen med den nederlandske delegasjonen. Under et intervju på den nederlandske statskanalen NOS kom reporter Jeroen Stekelenburg med en forklaring på direkten, mens gullvinner Kok var med på sending.
- Jeg hørte at hun ikke føler seg bra, at hun er i OL-landsbyen og ikke vil bli hyllet med deg. Hun er også redd for å smitte deg siden du har flere løp her i OL. Det er derfor hun ikke er her nå, og ikke møtte opp til intervju. Kanskje vi får se henne om noen dager igjen, sa Stekelenburg.
Selv rykket Leerdam seinere ut på Instagram.
- For en dag! Jeg våknet opp syk i går. Jeg vet ikke hvordan, men jeg er så stolt for at det ordnet seg, skrev hun seint søndag.
Med 6,2 millioner følgere på Instagram er skøyteløperen en av OLs største stjerner.
Med influenserkjæresten Jake Paul på tribunen og ved å ankomme OL med privatfly har hun skapt en rekke utenomsportslige overskrifter under OL, hun har også blitt kraftig kritisert i hjemlandet, med anklager om at hun er en diva.