Herold

Har vi blitt for bortskjemte?

Plus
Kilde: AN Author: Kristian Hermann, Glimt-supporter Published: 2025-11-29 08:08:16
Har vi blitt for bortskjemte?

Se for deg at et lag fra en liten by i Nord-Norge plutselig befant seg ute i den store europeiske verden. Se for deg at et lag fra en liten by i Nord-Norge plutselig ble noe som engasjerte folk i en hel landsdel. Se for deg at lille Bodø/Glimt plutselig kjemper om seriegull flere år på rad, og ikke for å unngå nedrykk. Hadde du trodd på det for bare noen år siden?

På søndag spiller Bodø/Glimt sin siste kamp i årets eliteserie, hjemme mot Fredrikstad. Det skiller ett poeng mellom Bodø/Glimt og Viking i kampen om hvem som til slutt ender opp som seriemester. Ett poeng. Bodø/Glimt er avhengige av hjelp for å kunne innkassere sitt femte seriegull på de seks siste sesongene.

I klubben snakker man om fokuset på det man selv styrer og kan gjøre noe med. Det eneste Glimt kan gjøre på søndag er å levere en god prestasjon, de har ingen kontroll over hva Viking eller Vålerenga gjør i sin kamp. Et slikt prestasjonsfokus har vært rammeverket for identiteten til klubben så mange er og har blitt så glad i.

Tenk på alle de opplevelsene denne klubben har gitt oss de senere årene. Tenk på alle de mulighetene de har skapt for byen og regionen. Tenk på alle drømmene de har brakt til live for store og små. Tenk på den stoltheten en alminnelig bodøværing har vært så heldig å få oppleve. Dette er stort uavhengig av om du er fotballfanatiker eller ikke har noen form for interesse for selve sporten. Mitt spørsmål er om vi har begynt å ta disse godene for gitt? Skjønner vi hvor stort dette er, bryr vi oss nok om det? Har vi blitt for bortskjemte?

Det er per nå ikke i nærheten av utsolgt på Aspmyra førstkommende søndag. Jeg gjentar, det skiller ett poeng mellom Bodø/Glimt og Viking. Ett poeng. Da er det også et poeng å møte opp på stadion. Fortjener ikke dette laget at så mange som mulig fysisk møter opp og støtter dem i et siste helhjertet forsøk på å få gullet til Bodø? Ja, det er forskjell på Champions-League tirsdag med Juventus på motsatt banehalvdel og fullsatt arena, og en «alminnelig» eliteseriekamp. Men dette er ikke en alminnelig eliteseriekamp.

Jeg tror Bodø/Glimt vinner gull på søndag. Jeg håper at de vinner gull foran et fullt Aspmyra som viser sin anerkjennelse til den jobben og stoltheten de har gitt oss. Jeg mener Glimt fortjener mer enn et glissent publikumsoppmøte, hvor kameraene potensielt svaier rundt over stadion etter kampslutt og viser at dette eventuelle gullet egentlig ikke er så viktig for oss. Det kommer til å bli både vått og kaldt for dem som drar på kamp på søndag. 2 x 45 minutter med «strålende» nordnorsk vær burde vi likevel kunne håndtere. Det kan være forskjellen på om du får muligheten til å ta med deg hele familien eller vennegjengen til Madrid eller Tyskland også i tiden som kommer. Det er det tilsynelatende veldig mange som bryr seg om.

Møt opp. Støtt laget. Støtt klubben. Støtt byen. Støtt landsdelen. Heia Glimt!