Herold

På tide å realitetsorientere!

Plus
Kilde: AN Author: Vigleik M. Aas, Bodø Published: 2025-11-29 08:13:21
På tide å realitetsorientere!

Eliteserien 2025 er straks over, kun én kamp gjenstår. Etter et par resultater for Bodø/Glimt under forventning har stemningen i byen blitt grensende til depressiv. Det er lov å være skuffet over å ikke oppnå hva man har håpt på. Men enkelte går så langt at sesongen avskrives som fiasko, og Aspmyra er langt fra utsolgt tre dager før årets siste kamp.

Det er på tide med en realitetsorientering!

Hvis Glimt gjør jobben mot Fredrikstad på søndag ender laget med 70 poeng, minst 81 scorede mål og en målforskjell på minst 52 plussmål. Dersom også Viking vinner over Vålerenga, er det dessverre akkurat ikke nok til gull. Men hør her:

70 poeng ville vært nok til plassering foran andreplassen i samtlige sesonger i dette årtusenet. Kun tre ganger har serievinneren hatt mer enn 70 poeng, da inkludert Glimt i 2020. Men 2020 skal ikke brukes som referanse på noe som helst, den sesongen skal minnes og nytes, i erkjennelse om at noe slikt som det har aldri skjedd før og kommer aldri til å skje igjen. Til det var omstendighetene for spesielle.

Aldri har noe annet lag enn Glimt klart å score MER enn 80 mål på én sesong. Tar vi med i betraktning at Glimt har spilt et par måneder av sesongen med kronisk måltørke hos den foretrukne spissen, så blir den prestasjonen enda villere.

Selv om vi går tilbake til Rosenborgs gullalder og ekstreme dominans på 90-tallet, og for å være raus gir dem 12 gratis poeng siden de den gang spilte i en serie med fire færre kamper, så var det kun et par sesonger de fikk over 70 poeng.

Alt dette forteller at Glimt har gjort en helt ekstremt god sesong i år. Historisk. Og så er det dessverre sånn at vi må gi Viking kred for at det har de også gjort. Bare med færre scorede mål og flere innslupne mål – kort sagt har de sanket flere poeng men levert mindre underholdende fotball til sitt publikum. Uansett hvordan man snur og vender på det, så gjør ikke et eventuelt seriegull til Viking Glimts prestasjon noe mindre. Og det i en sesong hvor de har tatt seg til Champions League som første norske lag på 18 år! I en sesong hvor de tok seg til semifinalen i Europa League! Mens Viking gikk på ræv i Europa og kunne bruke ukedagene til restitusjon og trening.

Hvis Glimt likevel tar gull på søndag, vil Glimt sammen med Rosenborg være det eneste laget i Norge som har klart tre gull på rad. Noen sinne! Så vanskelig er det. En underkommunisert årsak til at dette er vanskelig å gjøre, er mottakelsen regjerende mester får på mange av arenaene. For lag som KBK, HamKam, Sarpsborg, KFUM og Bryne er det sesongens høydepunkt når Glimt kommer på besøk. Spillerne går på banen uten press fordi de vet at de har alt å vinne, med et utsolgt og festpyntet stadion i ryggen. Og i år har det ikke vært bare seriemesteren som kom. Nå kom semifinalisten i Europa League på besøk! Sjekk de nevnte lagene og forsøk å finne sist de spilte mot en fersk semifinalist i Europa. Klart det er stas, og klart de mobiliserer 10 % mer enn i en «vanlig» kamp.

Dersom Bodø by lar seter på Aspmyra stå tomme på søndag, framfor å stille opp og takke spillerne for opplevelsene vi har fått i år, og den historisk gode prestasjonen de har levert, fortjener vi egentlig da Kjetil Knutsen, Patrick Berg og seriegull?

En siste ting fra meg:

Se for deg følgende situasjon på søndag rett etter kampslutt: Glimt har vunnet fortjent etter at Kasper Høgh endelig fikk brutt forbannelsen og satte hat trick. I Stavanger spilles det enda; dommeren har lagt til mye tid fordi Viking har brukt alle triks i boka for å hale ut tiden og dra i land sin 1–0 ledelse. Kampen vises direkte på storskjermen på Aspmyra, mens spillerne og NFF-representanter venter ute på banen med både sølv- og gullmedaljer klare. Godt inn i overtiden får Vålerenga corner. Den slås inn i feltet, klareres ut av boksen og lander hos Elias Hagen som knaller til på volley. Ballen fyker opp i krysset bak en sprellende Østbø, og Elias Hagen oppnår endelig den heltestatusen på Aspmyra han aldri helt klarte å få som Glimtspiller. Og vi får være med på den villeste banestormingen i Aspmyras historie!Om det så bare er en astronomisk liten mulighet for at dette skal skje – spør deg selv, tar DU sjansen på å gå glipp av det og sitte hjemme?