Bolyst i Saltdal
Plus
Bolyst, ja hva handler det om? Jeg mener nĂŠrhet til tjenester og tilbud er bl.a. forhold som spiller inn.
Kommende torsdag skal kommunestyret i Saltdal vedta hvor det skal bygges nye/ flere omsorgsboliger i Saltdal. Det er en sak som har versert i flere Är, uten at en er kommet i mÄl. Det har vÊrt en klar intensjon om at nybygg pÄ Vensmoen skulle etableres. Av ulike, og ogsÄ av uforstÄelige grunner, sÄ har ikke igangsettingen blitt vedtatt. Noe som har kostet flere millioner til nÄ uten resultat.
NĂ„ skal saken opp igjen i kommunestyret igjen, der innstillingen lyder pĂ„ bygging av 18â24 omsorgsboliger pĂ„ Rognan. Dette alternativet er vurdert som det mest fornuftige. Det er ikke vanskelig Ă„ finne argumenter for Ă„ samle alle tjenester pĂ„ ett sted, nĂ„r en tenker pĂ„ bemanning, samordning og rekruttering.
Men skal det vÊre slik at fremtidig heldÞgns eldreomsorg bare skal vÊre pÄ Rognan i vÄr langstrakte bygd? Er det slik at absolutt alle omsorgstrengende i bygda vil/ mÄ bo pÄ Rognan? Hvorfor skal det ikke legges til rette for god heldÞgns omsorg i Þvre del av bygda?
Vensmoen har vÊrt omsorgsbase i over hundre Är, gjennom tilbud til ulike mÄlgrupper. Hvorfor kan dette ikke fortsette, nÄr mulighetene ligger til rette for det? Ved Ä etablere fortsatt et tilstrekkelig stort miljÞ, sÄ kan en ogsÄ pÄ Vensmoen bygge et fagmiljÞ, et arbeidsmiljÞ og et rekrutteringsmiljÞ, slik som pÄ Rognan.
Planene har vÊrt at det skulle bygges nye omsorgsboliger pÄ Vensmoen, og ogsÄ pÄ Rognan etter hvert. Men hva skjer? NÄ trenger vi ikke Ä bygge pÄ Vensmoen, sier kommunen. Vi kan samle alle omsorgsboliger pÄ Rognan. «Dette tilbudet skal omfatte alle innbyggere i Saltdal som har, eller vil fÄ behov for heldÞgns bemannede omsorgsboliger». Ja, slik stÄr det skrevet i saksdokumentene.
IfÞlge saksdokumentene er det likevel vurdert alternativ tomt pÄ Vensmoen. Det stÄr; *Et nybygg i FlÞyveien vil kunne oppfylle Husbankens kriterier for Omsorgsbolig Pluss. Det er mulig Ä planlegge bygget slik at universell utforming ivaretas med moderne lÞsninger for tilgjengelighet og trygghet. Dette taler til alternativets fordel nÄr det gjelder teknisk og kvalitativ standard. *
Videre stÄr det skrevet; NÄr det gjelder teknisk infrastruktur har omrÄdet allerede tilknytning til vei, vann, avlÞp, strÞm og fiber. Dette gjÞr prosjektet praktisk gjennomfÞrbart uten store investeringer i grunnleggende infrastruktur.
Men sÄ kommer det: «Dette prosjektet bidrar ikke til Þnsket samling av eldreomsorgen».
Er det slik vi vil ha det, og hva tenker befolkningen i bygda om slik sentralisering?
Nye omsorgsboliger pÄ Vensmoen vil bety en ny giv pÄ Vensmoen pÄ mange mÄter, og ha stor betydning for fremtidig eldreomsorg i denne del av bygda. Og tomta er klar!
Kommunestyret har nÄ sjanse til Ä tenke hele bygdas beste og bolyst.