Sendte brev til Mette-Marits beskytterskap
Det kongelige sekretariat har sendt et brev til organisasjoner som er under beskytterskap av kronprinsesse Mette-Marit, om hennes kontakt med Epstein.
Mandag denne uka kunne Dagbladet avsløre at Slottet hadde sendt ut et brev til flere av organisasjonene kronprinsesse Mette-Marit er høyeste beskytter for.
Blant dem var Norsk bibliotekforening, som mandag tok opp saken i et styremøte. De kom da fram til at de ikke vil bryte med kronprinsessen.
- Den siste tida har det blitt kjent at H.K.H. Kronprinsessen har hatt kontakt med overgrepsdømte Jeffrey Epstein, og at denne har vært mer omfattende enn tidligere kjent, skriver styreleder Voldner i en tekstmelding til Dagbladet:
- Vi har nylig mottatt brev fra Det Kongelige Hoff som omtaler beskytterskapene. Norsk bibliotekforening tar denne saken svært alvorlig, fortsatte hun.
Dagbladet har sett brevet som er sendt ut. Det er datert fredag 6. februar.
- Kronprinsessen har bedt meg om å sende dette brevet etter det som har kommet fram den siste tiden i Epstein-saken, er starten i brevet.
VG omtalte innholdet i brevet først.
Målet med kongelig beskytterskap er status og å oppmerksomhet til en organisasjon eller sak. Kronprinsesse Mette-Marit har 21 faste beskytterskap.
- Beskytterskapene betyr svært mye for Kronprinsessen. Hun er stolt av å kunne støtte opp om det viktige arbeidet dere gjør. Kronprinsessen har forståelse for at mange – også dere – har reagert sterkt på det som har kommet fram, heter det videre i brevet.
Flere organisasjoner under beskytterskap av kronprinsessen vil ha avklaring om Epstein-mailene før de vurderer videre samarbeid.
- Kronprinsessen ønsker igjen å understreke at hun ikke var kjent med omfanget og karakteren av de kriminelle forholdene Epstein var dømt for og hadde sonet for. Det omtalte google-søket endrer ikke dette, står det videre.
De gjentar også det Mette-Marit selv sa i en uttalelse fredag forrige uke, at hun ønsker å forklare seg mer utfyllende men at hun ikke er i stand til dette nå.