Grep inn: Måtte legge ned telefon
Stjerneparet bor trangt, men håper nå å ha råd til egen leilighet etter Sander Eitrems OL-gull. Veien til bragden har vært spesiell og tidvis krevende for kjæresten, erkjenner stjerna.
MILANO (Dagbladet): - Han blir litt fjern og borte. Jeg måtte få han til å legge vekk telefonen og være litt sosial, så er han ikke like fjern, sier Aurora Grinden Løvås til Dagbladet.
Hun har selv vist storform før OL, men akkurat søndag handlet det meste om kjæresten Sander Eitrem - som tok et råsterkt gull på 5000 meter.
Paret har hatt en spesiell oppladning til OL med toppresultater som har krevd sitt. Basen er hjemme på Hamar - i en trang leilighet som de leier.
Etter gulløpet søndag innrømmet Eitrem at det den siste tiden har vært krevende å være hans kjæreste.
Løvås sier seg delvis enig, og understreker at hun måtte gi Eitrem en klar beskjed før OL.
- Det går veldig fint, jeg tør å si fra. Jeg er idrettsutøver selv, så jeg er kanskje den som forstår det best. Jeg prøver bare å gi de erfaringene jeg har, så sier han at det funker. Jeg tar den, sier skøyteprofilen og smiler.
Rett etter at Eitrem tok verdensrekorden på 5000 meter for to uker siden, og ble den første noensinne under seks minutter på distansen, rant det inn med forespørsler og generell aktivitet på mobilen.
Til slutt fikk Løvås nok.
- Etter verdensrekorden sa jeg fra. Da sa jeg at fra og med onsdag må du ikke si noe. Da er det OL om en uke, da må du prøve å «locke» helt inn på det.
- Si fra om hva da?
- Telefonen hans var opp og ned hele tiden. Det var så mange telefoner, og han er ikke vant til det. Men han hørte på meg da, svarer Løvås.
En tårevåt Eitrem uttalte til NRK etter gulløpet at det nok hadde vært krevende å bo med han de siste dagene inn mot OL-start.
- Hvor krevende har det vært å bo med deg?
- Det var først og fremst etter Inzell (hvor han tok verdensrekorden), så var hodet fortsatt der. Jeg måtte fordøye det litt, så jeg hadde ikke så mye tid til henne. Hun har vært med å snu det om - å gjøre sånn at jeg ikke tenker frem og ikke tilbake på det som har skjedd. Man må klare å nullstille seg, og det har hun klart å hjelpe meg med, sier Eitrem til Dagbladet.
- Skjønte at hun hadde gitt deg en klar beskjed om at du skulle legge fra deg telefonen?
- Dagen etter Inzell så brukte jeg en time eller to på frokosten, fordi jeg bare var på telefonen og sona ut. Hodet var på en helt annen plass. Jeg har tydeligvis klart å nullstille meg bra.
Med hjelp av Løvås er vel OL-gullet en bekreftelse på det. Olympisk rekord og Norges første olympiske gull på 5000 meter siden 1994 ble fasit for Eitrem søndag.
Et OL-gull kan snu opp ned på mye. Norsk skøytesport har hatt svært begrensede midler i en årrekke. Eitrem har tidligere vært åpen om at han per dags dato ikke har råd til å kjøpe en egen leilighet.
- Tror det gullet her kan være med på å snu din tilværelsen? Kommer du til å få råd til en egen leilighet nå?
- Hvis det ikke går nå, så går det aldri. Jeg håper virkelig det.
- Nå er jeg verdensmester, første mann under seks minutter og olympisk mester, så jeg håper at folk får det med seg og min verdi blir større, og at det blir litt lettere fremover, fortsetter Eitrem.