- Hva tenkte hun på?
Alpinverden er i sjokk etter Lindsey Vonns stygge fall. Finsk legende mente amerikaneren lekte med livet ved å stille til start.
Med det ene kneet rekonstruert med titan og det andre korsbåndet røket, satte legenden Lindsey Vonn uredd utfor i OL-comebacket. Det varte bare ti sekunder før hun falt stygt.
Bildene av en skrikende Vonn med knærne rett ut, trener Aksel Lund Svindal på sletta og den livredde familien på tribunen satte en støkk i alle som så.
At 41-åringen skulle kjøre den nådeløse utforløypa i Cortina vekket reaksjoner i dagene før. Yana Klein, doktor ved University of Colorado, mente at Vonn risikerte å totalt ødelegge kneet med en slik belastning.
Vonn gikk selv ut på X for å svare på kritikk:
I’m sorry Greg but this is a very odd opinion piece. The pain and suffering is the point? I’m searching for meaning? Why am I taking risk “at my age?” This ageism stuff is getting really old. My life does not revolve around ski racing. I am a woman that loves to ski. I don’t…— lindsey vonn (@lindseyvonn) February 7, 2026
Men etter fallet gjentas kritikken fra flere tidligere profiler innenfor sporten.
- Vi kjenner alle til vanskelighetene Lindsey har gått gjennom de siste dagene, og jeg synes at hun ved å stille til start tok et altfor stort steg og tok for stor risiko, sier tidligere olympisk mester Tina Maze til HBO Max.
Hun understreker at det var Vonns eget valg, men at det hele endte forferdelig for absolutt alle.
Selve fallet så ut til å ha vært forårsaket av at hun hang seg fast i en port i et hopp, ikke det dårlige kneet.
- Allerede fra det første stavtak kan man se at foten ikke er i orden. Det stedet hvor hun falt er vanskelig, men hun gikk også rett inn i det uten å ta hensyn. Hva i all verden tenkte hun egentlig, en erfaren kjører til og med? spør den finske alpinlegenden Kalle Palander i et intervju med finske Iltalehti.
Palander mener at Vonn i treningsomgangene dagene før rennet i realiteten bare sto på det ene beinet.
- Hun sto på det friske beinet hele tiden. De som kjenner sporten vet at da blir det virkelig farlig å kjøre. Kjører du halvskadet leker du med livet, fortsetter Palander, som også understreker at han har enorm respekt for comebacket Vonn har gjort.
I en alder av 41 år, og sju år etter at hun la opp, har hun vært en av verdens beste alpinister denne sesongen. Hun var en av de største gullfavorittene både i utforen og den kommende super-G-konkurransen.
Vonn ble søndag kveld operert for et brudd i foten på et sykehus i Treviso.
- Det kommer til å gå bra med henne, men det blir en langvarig prosess, sa sportssjef Anouk Patty i USAs ski- og snowboardforbund i en første uttalelse til nyhetsbyrået AP søndag ettermiddag.