Totalfiasko: - Jævlig tøft
Synet av de italienske hjemmehåpene fikk snakketøyet til NRKs eksperter å gå. Hovedpersonene selv var langt nede etter OL-starten.
VAL DI FIEMME (Dagbladet): Det var ikke sånn det skulle starte for vertsnasjonen.
På en dag der det var tre nasjoner blant topp fire i herrelangrenn (noe som ikke skjer for ofte), sitter nok de igjen med en følelse at «her burde vi vært».
Men de ble hektet av nesten umiddelbart på skiathlonet - som Johannes Høsflot Klæbo vant.
- Det så ut som godeste Elia Barp sleit med skia, sier Norges landslagstrener Eirik Myhr Nossum til Dagbladet.
- Jævlig tøft
Skia deres var langt under pari på klassiskdelen (de første ti kilometerne). Davide Graz ble beste italiener som nummer åtte etter god skøytedel. Etter klassiskdelen var han nummer 12.
- I klassiskdelen hadde vi dårlig feste, så vi mistet en del terreng. Men laget vårt er i god form, og vi vil vise dere de neste dagene, sier han tydelig skuffet til Dagbladet.
- Det var jævlig tøft. Festet var ikke bra, så jeg måtte stake en del, sier Graz.
NRKs eksperter påpekte at flere italienere måtte stake opp motbakkene, mens resten gikk i diagonalgang.
- De har jo den tidligere supersmøreren til Norge og Sverige, Perry Olsson, på feste. Det er få som har mer erfaring enn ham, sa NRKs kommentator Jann Post.
- Federico Pellegrino staker i slake bakker. Det virker ikke helt optimalt med tanke på festet til skia til italienerne, sa ekspert Fredrik Aukland.
- Italia sliter med skia. Det er mange som har problemer med feste, la han til.
Pellegrino: - Veldig synd
Den nevnte veteranen Pellegrino (35) syns det er synd at de ikke kunne gi samme energi tilbake til publikum. Han var ikke fornøyd etter målgang.
- Det er veldig synd at vi ikke fikk være en del av medaljekampen, sier han til Dagbladet.
Han var på papiret sett som en av outsiderne til medalje. Han ble bare nummer 20.
Forbauset: - Utrolig
- Langrenn er en utendørsidrett, og ski er en del av det. I dag smurte vi ikke skia våre godt nok. På tirsdag kommer det nye muligheter.
Han lar seg begeistre av enkelte konkurrenter. Nordmennene hadde igjen gode ski, eksempelvis.
- Jeg syns det er utrolig at det er noen utøvere som aldri har et problem med skia, men det betyr bare at de er veldig gode langrennsløpere, sier italieneren.
Mandag er det hviledag i OL for langrennsløperne, mens det er sprint for kvinner og herrer tirsdag.