Intervjuet vekker oppsikt
Etter kollapsen gikk Maren Hjelmeset Kirkeeide (22) rett til NRK. Intervjuet vekker nÄ reaksjoner.
ANTERSELVA (Dagbladet): Karoline Knotten, Martin Uldal og Vetle SjÄstad Christiansen gjorde seg klare for Ä ta Kirkeeide i mÄl etter at hun kollapset pÄ siste skyting og skjÞt Norge ut av medaljekampen pÄ sÞndagens miksstafett.
Men da den 22 Är gamle OL-debutanten kom i mÄl, var hun overraskende fattet. Mange ventet spent pÄ om Kirkeeide ville vÊre i tÄrer idet hun tok av seg de lynraske solbrillene.
Pressen fikk ingen overskrifter om tÄrer.
I stedet gikk hun til NRK og leverte et intervju som har forblÞffet bÄde eksperter og lagkamerater.
- Tenk Ä stÄ sÄnn foran norsk presse etter det uheldige utfallet, sa Johannes Thingnes BÞ i NRKs vinterstudio.
Like fÞr hadde Kirkeeide stÄtt rakrygget og svart Äpent pÄ spÞrsmÄl om kollapsen.
- De sier at det gÄr fint og at det kan skje med alle, men det er ikke meg det er synd pÄ. Det er vel bare Ä glemme hele greia, sa hun til NRK.
Vetle SjÄstad Christiansen forteller til Dagbladet at han var forberedt pÄ Ä mÄtte trÞste lagvenninnen da hun kom i mÄl.
- Jeg var forberedt pÄ det verste. Jeg hadde grÄtt mine tÄrer, sÄ det var mer Maren som mÄtte trÞste meg, sier han.
Om bildene hos NRK sier han:
- Det er det jeg digger med henne: Hun aksepterer premissene i toppidrett og skiskyting. Skal man vÊre med pÄ leken, mÄ man tÄle steken. I morgen er det mandag, og den blir ikke blÄ, verken for meg eller Maren, sier SjÄstad Christiansen.
Kirkeeide selv sier at hun ikke ser noe poeng i Ă„ grave seg ned.
- Det er kanskje enkelt Ä si, men ikke nÞdvendigvis lett Ä gjÞre. Det er ikke meg det er synd pÄ i dag. Det jeg leverte gjorde meg ikke fortjent til en medalje. De andre hadde fortjent det, sier hun til Dagbladet.
NÄr hun fÄr spÞrsmÄl om dette kan slÄ positivt ut - ved at det verste allerede har skjedd - smiler hun:
- Det hÄper jeg virkelig. Jeg hÄper ikke jeg skal kjenne pÄ noe verre enn dette