Hylles i Nederland
Utkonkurrerte verdens absolutt beste.
DA Sander Eitrem forleden ble historiens første skøyteløper under 6 minutter på 5000 meter, tok han seg tid til å heve armene i været mange meter før han passerte mållinja.
I OL valgte han en variant. Idet startskuddet veivet ryggen bakover før han fant balansen og den maskinmessige 28-pr-runde-farta som ga gull.
Bare de aller beste i idrettene sine har tid til sånt. Ikke rart han i kveld blir hyllet i Nederland; verdens suverent beste skøytenasjon:
- De nederlandske løperne ble statister, lyder nå oppslaget på Nu.nl; skøytegigantens største nettsted.
Bare så vi skjønner det:
Sander Eitrems gull er oppslag i alle nederlandske storaviser:
- Sjanseløse mot Sander, skriver ærverdige De Telegraaf.
Skøyteløp er gigantisk i en av Europas beste sportsnasjoner. Det forteller mye om kvaliteten i den prestasjonen Eitrem akkurat har gjort.
I LØPET av en vinter har han løftet nivået i sporten sin. Det gjorde at et jevnt 5000 meter-felt sprakk fullstendig opp.
Ingen tvil om at den lange nordmannen er blitt den aller beste.
Derfor må vi spole tilbake til 5.58,52; den vanvittige verdensrekorden nordmannen satt på den klassiske distansen 5 000 meter for to uker siden:
- Rent skøytehistorisk, så er det kanskje større enn et OL-gull, sa Sander til oss og seg selv den gang, og forklarte hvorfor:
- Den første som går under seks minutter vil bli husket lenger enn OL-gull, mente han og la til:
- Det er flere som har vunnet OL-gull før, men jeg er den eneste i hele verden som har gått under seks minutter, og jeg vil for alltid være den første.
DA Eitrem som første mann under 6 minutter på 5000 meter gikk inn til sin historiske rekord, ble det stille i det store skøytenasjonen Nederland. Det var en trist resignasjon hos de som lenge har denne sporten internasjonalt:
- De nederlandske løperne var langt unna seierspallen, meldte storavisa De Telegraaf i sin hyllest av den unge nordmannen, og viste det skiftet som har skjedd i internasjonal skøtesport:
Medaljene på de klassiske distansene er ikke lenger forbehold verdens ledende skøytekultur. Nå kommer de beste like gjerne fra Frankrike, Italia, Tsjekkia, USA, og ja; Norge.
HOS oss er skøytesporten dessverre for lengst blitt for liten til at vi klarer å forstå nivået på Eitrems prestasjon. I idrettsnasjonen Nederland er skøytekulturen fortsatt sterk nok til at han blir dyrket:
- Sander Eitrem leverte en sensasjon. Det er på samme nivå som Sven Kramer i 2007, skrev nettstedet NU.nl.
Kjennerne av skøytesporten vet hva det betyr.
NEDERLANDSKE Sven Kramer er med alle sine OL -og VM-gull blant tidenes største, og ble fra sin verdensrekord på 6.03,32 på 5000 meter i 2007, selve symbolet på den mest dominerende nasjonen i skøytehistorien noensinne.
Men helt der oppe på toppen av denne nederlandske gullperioden plasserte de nederlandske ekspertene Eitrems 5000 meter-rekord:
- Kanskje det største løpet noensinne, konkluderte den tidligere nederlandske rekordholderen Ted-Jan Bloemen
- Dette var helt vanvittig. Det var fantastisk å få oppleve det, sa den gamle storløperen Jorrit Bergsma til NU.nl.
Han har selv OL-gull på 10 000 meter, og skjønner hva som skal til for å bryte historiske barrierer på langdistansene.
Og det på en Inzell-is som ikke lenger var regnet som den absolutt raskeste. Den forrige 5000 meter rekorden ble satt av franske Timothy Loubinead i november i tynnlufta i Salt Lake City. Forholdene der er sammen med banen i Calgary, regnet som sporten beste.
LENGE før denne rekorden hadde nederlenderne lært seg å tape også på sportens tidligere mest prestisjetunge distanser.
Allerede i vinter-OL for fire år siden, brøt svensken Niels van der Poel den nederlandske gullrekka til Sven Kramer, og fulgte opp med et strålende gull også på 10 000 meter.
Seinere har italienske Davide Ghiotto senket Poels 10 000 meter rekord med fem sekunder, mens 5 000 meter rekorden altså var fransk før Eitrem gikk sitt fantomløp.
I KVELD holdt med 6.03,95 og ny olympisk rekord. Iskvaliteten bestemmer sånt. Sander Eitrem er best uansett.
Like imponerende er det lille norske skøytemiljøet som på to dager har sørget for ett gull og sølv, og allerede kan kvittere ut et flott OL.
De små miljøene i skøyter og hopp har gitt Norge en fin start i den olympiske medaljekampen. Akkurat det får så være.
I blant holder det med stor glede i små miljøer, selv om verdens beste 5000-meter-løper hjemme i Norge knapt tjener nok på sporten sin til å få kjøpt egen leilighet.
Det løfter norsk vinteridrett videre i hverdagen.