Innrømmer feil
USAs justisminister Pam Bondi innrømmer feil under publisering av Epstein-filene
Pam Bondi innrømmer at justisdepartementet (DOJ) har begått feil i håndteringen av dokumentene, blant annet ved manglende sladding av sensitiv informasjon.
Det framgår av et brev sendt til føderale dommere.
Ifølge Newsweek har justisdepartement redegjort for feilene i et rettsdokument levert til den føderale distriktsdomstolen for Sør-New York.
USAs justisdepartement har fått kritikk for håndtering av ofrenes personvern og etterlevelse av Epstein Files Transparency Act. I henhold til loven, som ble undertegnet 19. november 2025, var justisdepartementet pålagt å offentliggjøre alle ugraderte dokumenter, kommunikasjon og etterforskningsmateriale knyttet til Epstein innen 30 dager.
Departementet overskred imidlertid fristen.
DOJ har nå publisert mer enn tre millioner sider, 180 000 bilder og 2000 videoer knyttet til Epstein-etterforskningen. Dokumentene omfatter blant annet e-poster, finansielle opplysninger og andre dokumenter som viser til profilerte personer, deriblant norske politikere og kronprinsesse Mette-Marit.
President Donald Trumps administrasjon har møtt kritikk for en treg og ufullstendig offentliggjøring av Epstein-dokumentene, noe som har ført til krav om etterforskning og økt granskning av Justisdepartementet og dets ledelse.