Advarer: – Går ikke mange minuttene
Blir distrahert av teknologien som skal gjøre kjøringen tryggere, viser ny undersøkelse.
(Elbil24): Fire av fem bilister blir distrahert av teknologien i bilen sin, viser en ny undersøkelse fra Frende forsikring. Skjermer, varslinger og assistentsystemer som skal gjøre kjøringen tryggere, kan i stedet virke mot sin hensikt.
- Teknologien skal øke bilsikkerheten, men dette viser at den også bidrar til det motsatte, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring.
Sjåførens ansvar
I undersøkelsen svarer 10 prosent at de ofte blir forstyrret av bilteknologien, mens 41 prosent sier det skjer av og til. 30 prosent opplever det sjelden, og bare 19 prosent blir aldri forstyrret.
- Oppmerksomheten er kanskje det aller viktigste å ha med deg når du kjører bil. Det er utvilsomt sjåførens ansvar å ikke la seg forstyrre av all teknologien og måten bilen kommuniserer med deg på, sier Ytre-Hauge.
Han tror folks oppmerksomhet er blitt dårligere de siste årene.
- Sosiale medier og 24/7-tilgjengeligheten til informasjon påvirker oss bak rattet også. Det går ikke mange minuttene før folk kjenner på behovet for å sjekke mobilen eller på at de kjeder seg hvis de «bare» skal holde blikket på veien, sier han.
Flere omkommer
I 2025 omkom 111 mennesker i trafikken i Norge, en kraftig økning fra året før. 45 omkom i personbil mot 31 året før, mens 11 syklister omkom - det høyeste på ti år.
- Nullvisjonen vi har i Norge er langt unna. Det beste du kan gjøre for å få ned tallene i 2026 er å være en våken og oppmerksom sjåfør, og alltid følge trafikkreglene, sier Ytre-Hauge.
Han mener også at det er blitt vanskeligere å kjøre ukjente biler på grunn av all teknologien.
- Gjør deg kjent med bilen før du kjører, ikke mens du er på veien, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.
Du leser Elbil24
Følg oss gjerne på Facebook og meld deg på nyhetsbrevet vårt! Bli PRO-medlem for tilgang til medlemsfordeler og alle våre grundige tester og artikler.