Peker på sjefen
Senterpartiet har begrenset tålmodighet med sin partileder, Trygve Slagsvold Vedum (47). Oppsummeringen av det dårlige stortingsvalget peker på flere punkter mot partilederen.
Det er blitt en motesak for partier som gjør dårlige valg å lage sine egne havarirapporter, eller evalueringsrapporter, som de selv liker å kalle dem. Høyre, Ventre og SV har allerede kommet med sine. Før helgen kom Senterpartiet med sin rapport. De har funnet mye å rette på. Mangel på handlekraft, billige budskap, dårlig profilering av toppkandidatene og svakt forankrede utspill er blant de tingene det pekes på. Underforstått pekes det dermed også på ledelsen og partileder Trygve Slagsvold Vedum.
Totalt tapte Sp 218 524 stemmer ved valget i fjor. Det er enorme tall og tilbakegangen gjør at mange kaller partiet for valgets store taper. Akkurat det er et definisjonsspørsmål, men både fall i oppslutning og den sterkt svekkede stortingsgruppa peker i denne retning. Flere av partiets mest profilerte representanter forsvant også ut av Stortinget, for eksempel populære Emilie Enger Mehl. Mehl anses fortsatt som en framtidig lederkandidat, selv om hun ikke lenger sitter på Stortinget.
Sentrum-periferi-debatten og EU-motstanden utgjør kjernen i partiets DNA. Dette er saker som er helt avgjørende for partiets gjennomslag og i fjor lyktes de dårlig med å få disse debattene til overflaten. Partilederen får også det glatte lag for de lett foreldede og temmelig overfladiske frasene «Vi elsker Norge» og «Det Norge som vi alle er så glade i», som han brukte hyppig. Han klarte heller ikke å forankre partiets utgang fra regjeringen godt nok og det er nå mer eller mindre enighet om at dette skjedde på feil tidspunkt. Partiet fikk ikke tid nok til en politisk omstart før valget.
Frustrasjonen over Trygve Slagsvold Vedum er ikke ubetydelig i deler av partiet, men den er ikke på et nivå som truer posisjonen hans. Han har hatt stor suksess, men han har også sittet lenge og må være forberedt på at noen nå vil utfordre posisjonen hans. Det kan skje allerede på landsmøtet neste år, selv om det ikke er lansert noen motkandidater.
Senterpartiets framtid handler likevel mer om saker enn om personer. En EU-debatt vil være drømmen, men partiet må også vurdere en kraftig modernisering av den noe foreldede distriktspolitikken. Valgresultatet åpnet også for nye veivalg, men det er ikke noe som tyder på at de nå skal hoppe over til borgerlig side. Iallfall ikke så lenge Vedum er sjef.