- Hva er det som skjer?
Da Anna Odine StrĂžm (27) og Norge tok OL-gull i hoppbakken, mislyktes Sverige igjen.
PREDAZZO (Dagbladet): - Jeg er veldig skuffet. Det er vanskelig Ă„ ta innover seg at det ble som det ble.
Det sier den svenske skihopperen Frida Westman (25).
Da de kvinnelige hopperne innledet OL lĂžrdag, ble hun nummer 42. Resultatet var et sjokk for Westman, som har hatt mange skader. NĂ„ skulle hun Ă„ vise seg fram i Italia. Men den gang ei.
- Jeg ble altfor ivrig pÄ hoppkanten. Jeg vet ikke hvilke forhold jeg hadde, men det ble vanskelig, forteller hun.
Kommentatorduoen pÄ SVT, Peter Jonsson og Anders Daun, reagerte pÄ direkten:
- Hva er det som skjer? spurte Jonsson.
- Nei, det holder ikke i det hele tatt, sa Daun.
Samtidig hoppet Anna Odine StrĂžm 100 og 101 meter. Det holdt til OL-gull.
- Det sier seg selv at jeg er ganske skuffet. Jeg skulle gÄ «all in». Men jeg gikk litt for mye «all in», forteller Westman.
Svenskene har knapt fÄtt det til siden Jan Boklöv (59) var en habil hopper pÄ 80-tallet. Han vant fem renn i verdenscupen.
- Hvorfor lykkes ikke svenskene i hoppbakken?
- Jeg skulle gjerne hatt med flere svensker, sier NRK-ekspert Johan Remen Evensen.
- De har en flott historie med Boklöv som revolusjonerte hoppsporten med V-stilen.
Han fortsetter:
- Det gÄr mye pÄ kultur og de tingene der. Drar du til Sverige er hockey ekstremt stort. Det er det barna har lyst til Ä holde pÄ med om vinteren. Det gÄr igjen pÄ bekostning av andre idretter, blant annet skihopping. De har ikke klart Ä skape den kulturen Norge har klart Ä skape.