- En skummel virkelighet
Vetle Sjåstad Christiansen (33) grøsser av tanken på forrige OL. - Det var ingen glede.
ANTERSELVA/RUHPOLDING (Dagbladet): Sand i snøen. En helvetes vind. Munnbind. Avstander. Null publikum.
Slik oppsummerer Vetle Sjåstad Christiansen og Sturla Holm Lægreid de olympiske lekene i Beijing 2022. De to er de eneste blant de norske herreløperne i skiskyting som har erfaring fra OL. Men ingen av dem har opplevd leker med fulle tribuner.
Søndag går startskuddet for miksstafetten i Italia. Fra 8. til 21. februar skal skiskyttereliten gjøre opp seg om de gjeveste medaljene.
Nå kan de ikke lenger si at «det kommer et nytt renn neste uke», eller «jeg føler formen er stigende, så jeg håper å være bedre neste helg». Nå er det OL. Hvert fjerde år.
Grøsser av tanken
Dagbladet viser den nevnte skiskytterduoen to bilder når vi møter dem i Ruhpolding. Ett fra de covid-vennlige pressekonferansene. Side om side satt de, med munnbind på og pleksiglass som skilte dem fra hverandre. Pressen fikk streng beskjed om å holde avstand. Hosting var uglesett.
- Det var en ond og skummel virkelighet. Det var meteren, kaldt, vind, ingen tilskuere. Det var ingenting som minnet om OL. Testing hver dag. Bipe seg ut og inn av leir. Det var ikke mye glede der, sier Sjåstad Christiansen til Dagbladet.
- Det blir noe annerledes nå. Det blir et helsikes show, fortsetter han.
Anterselva er ikke hvilket som helst sted for skiskytterne. Omkranset av majestetiske fjelltopper ligger skiskytterstadion i Nord-Italia vakkert til. På rundt 1600 meters høyde er det et krevende sted å prestere. Den tynne lufta gjør det utfordrende for mange.
- Ingen stadion har gitt så mange utøvere like vonde opplevelser, skrev NRK om Anterselva i 2020.
Klarte ikke å prestere
I Beijing tok de norske skiskytterne seks gull, to sølv og seks bronse. Det var sju medaljer mer enn Frankrike, som var nest best.
Sturla Holm Lægreid - som vant verdenscupen sammenlagt forrige sesong, men har slitt denne vinteren – sier han har mye å revansjere fra Beijing-OL. Selv om han var en del av stafettlaget som tok gull, var sjetteplassen på fellesstarten hans beste individuelle resultat.
Nå går 29-åringen inn i lekene med en helt annen selvtillit og forventning.
- Det var spesielt på mange måter. Mitt første OL, jeg ville veldig mye. Jeg klarte det ikke helt. 20 minusgrader, sand i snøen og mye greier som satte meg litt ut av spill. De rutinerte gutta klarte å gjøre det de skulle, jeg klarte det ikke. Forhåpentligvis klarer jeg å senke skuldrene denne gangen.
- Hva er det som er så spesielt med OL?
- Det er noe helt eget. Man bør ha noen resultater fra OL for å være fornøyd med egen karriere, føler jeg. Tarjei Bø holdt på ganske lenge før han fikk medaljen sin. Jeg ønsker ikke å gå helt i hans fotspor, selv om han har vært mitt store forbilde. Jeg vil gjerne ta en medalje allerede nå, slik at jeg kan kose meg de siste årene.
Om kulissene i Anterselva, sier han:
- Det er en av de mest legendariske plassene. At det er i Europa, betyr mye. Det blir mange som kommer ned for å se på. Endelig et europeisk OL i det vi kan kalle Europas Holmenkollen.
Kan ta mange medaljer
Norge har mange gullkandidater i Anterselva. På herresiden er det så enkelt som at alle som er tatt ut, kan ta gull. Rekruttløper Johan-Olav Botn ledet lenge verdenscupen sammenlagt, men sykdom etter jul har skapt usikkerhet inn mot lekene.
Likevel må han tåle å komme inn med forventninger i sitt første OL. Det samme kan sies om Johannes Dale-Skjevdal. Før denne sesongen ble han pappa, og i den aller siste jaktstarten før OL skjøt han 19 av 20 treff og vant i Ruhpolding - med kona Kristina og lille Jon til stede.
I tillegg har Sjåstad Christiansen verdenscupseier fra Frankrike før jul.
På kvinnesiden er Maren Hjelmeset Kirkeeide det største norske medaljehåpet. 22-åringen representerer Markane IL, samme klubb som brødrene Bø gjorde i sin tid.
På fellesstarten i Le Grand-Bornand før jul tok hun sin første individuelle verdenscupseier. Etter verdenscuprunden i Ruhpolding lå hun på tredjeplass i verdenscupen sammenlagt.