Kan komme til Norge
Disse flyttbare fotoboksene dukker opp der du minst venter det. De tar både fart og mobilbruk.
Politiet i Värmland, rett over svenskegrensa, viste nylig fram sitt nyeste våpen mot råkjørere: En fotoboks som kan flyttes fra sted til sted.
Med ny teknologi er dette det nyeste tilskuddet i kampen mot trafikkulykker i et land som allerede har seks ganger så mange fotobokser som Norge.
- Dette blir mye mer effektive kontroller. Bildene er sylskarpe og vi kan sette opp vognen der vi ser at det er nødvendig, sier trafikkpoliti Petter Magnusson til Arvika Nyheter.
- Mobile fotobokser er noe også vi vurderer fortløpende, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes, til DinSide.
Hun fortsetter:
- Vi har ingen konkrete planer akkurat nå, men teknologiutviklingen og stadige nyutviklinger av utstyr gjør jo at vi løpende vurderer om dette er noe vi skal se nærmere på.
Sylskarpe bilder
Fra før er det noe sånt som 2500 fotobokser langs svenske veier. Planen til myndighetene er at flere hundre til skal på plass i løpet av kort tid. Sjansen for å bli tatt i en fotoboks neste gang du skal til Sverige, er med andre ord betydelig større enn i Norge.
På norske veier står det rundt 430 fotobokser, inkludert strekningsmålinger, på de mest ulykkesutsatte veiene og tunnelene.
Det nye våpenet til svensk politi er en tilhenger påmontert en fotoboks med navnet Argus 4. Ifølge politiet har den en langt mer moderne teknologi enn eldre fotobokser. Blant annet er bildene den tar betydelig skarpere, slik at det er enklere å kjenne igjen personene som kjører bilen.
I tillegg til fart, avslører de nye kameraene også sjåfører som bruker mobilen eller ikke bruker sikkerhetsbeltet. Bildene som boksen tar, sendes direkte til politiets senter for automatisk trafikkontroll (ATK-senter).
Flere bokser i Norge
Når tilhengeren er plassert der den skal være, felles kameraet opp ved hjelp av en hydraulisk arm. Kameraet i boksen må justeres før det tas i bruk, men dette er en enkel jobb, ifølge politiet.
I Norge har regjeringen vedtatt at det skal settes fart i å få på plass flere fotobokser langs veiene. I Nasjonal Transportplan for 2025-2036 skriver regjeringen at «vi vil legge til rette for å øke bruken av automatisk trafikkontroll ATK, både punkt- og strekningsmålinger».
I tillegg skal det vurderes endringer i kriteriene for hvor fotoboksene kan brukes.
Å bygge de stasjonære fotoboks-anleggene er dyrt. Et anlegg for streknings-ATK koster rundt seks millioner kroner, ifølge Statens vegvesen. Å bygge slike anlegg er dessuten sesongarbeid og noe de bare kan gjøre om sommeren. Det tar med andre ord tid.
- Vi vurderer slike
Sånn sett kan mobile fotobokser være ett alternativ for å oppfylle regjeringens mål om økt bruk av ATK (Automatisk Trafikk kontroll) i kampen mot høy fart og alvorlige trafikkulykker.
De mobile boksene vil heller ikke være mulig for bilenes navigasjonsanlegg å varsle om, slik det gjør med dagens fotobokser.