- Jeg la ham i bakken
Fredrik Græsvik tok saken i egne hender da to menn forsøkte å stjele fra nabolagspuben i Oslo.
Welhavens Sjenkestue på St. Hanshaugen i Oslo har servert øltørste gjester siden 90-tallet. Onsdag tok kvelden imidlertid en uventet vending hos den brune puben.
Den tidligere utenrikskorrespondenten for TV 2, Fredrik Græsvik (58), så seg nemlig nødt til å legge en person i bakken. Det forteller han til Dagbladet.
Ifølge ham skal to menn ha kommet inn i baren og bestilt øl, men ble vurdert for berusede av bartenderen. Da bestemte de to mennene seg for å ta saken i egne hender.
- De skulle rane stedet for brennevin. Han ene klarte å få tak i noen flasker og løp ut døra, forteller han og fortsetter:
- Han andre la jeg i bakken.
- Han var litt redd
Græsvik sier han sto ved siden av mannen og kunne gripe inn før situasjonen utviklet seg videre.
Etter at han hadde lagt den ene mannen i bakken var det bare å vente på politiet. I mellomtida fikk han blitt litt kjent med mannen, som lå under en barkrakk som Græsvik lente seg på.
Les hva politiet sier om saken lenger ned i saken.
- Han slo seg litt, fordi jeg la ham litt hardt i bakken. Han hadde vondt og var litt redd først, men så snakket jeg med ham. Han fortalte navnet sitt, og så snakket vi litt, sier han.
Ifølge Græsvik var mannen synlig beruset, og prøvde å komme seg opp fra under barkrakken - uten hell.
- Han hadde jo strengt tatt ikke gjort så mye gærent, annet enn å falle i gulvet. Politiet lot ham gå, forteller han.
Journalisten forteller at han valgte å bistå i situasjonen fordi han var usikker på om de to mennene var bevæpnet.
- Så da ville jeg bare uskadeliggjøre så fort som mulig, egentlig.
Brukte kunnskap fra vekteryrket på 80-tallet
Græsvik presiserer til Dagbladet at han ikke pleier å vanke noen steder, men at sjenkestuen ligger rett i nærheten av der han bor.
Han forteller videre at en tidligere jobb muligens kan ha gitt ham god erfaring i situasjoner som dette.
- Så jobbet jeg selv som dørvakt på 80-tallet, så jeg tenker at det er fint at jeg har de refleksene inne, da.
- Ja, de refleksene sitter fortsatt?
- De sitter fortsatt, bekrefter han.
Hendelsen fant sted rundt klokka 22.00 på kvelden. I etterkant viste det seg at brennevinen han hadde lyst på hadde forsvunnet med mannen som klarte å stikke av.
- Da ble det ingenting. Da dro jeg hjem, sier han.
Dagbladet har vært i kontakt med Welhavens Sjenkestue, som bekrefter situasjonen og beskriver den som udramatisk.
Politiet: - Traff tre personer
Ifølge Kamilla Karlsholmen Hauge, kommunikasjonsrådgiver ved Oslo politidistrikt, bortviste politiet tre menn fra området like etter hendelsen onsdag kveld.
«Politiet fikk melding om ordensforstyrrelse ved et utested rundt kl. 23.00, 4. februar. Meldingen gikk på at personer skal ha forsøkt å stikke av med alkohol fra utestedet», skriver hun i en e-post til Dagbladet.
Hun legger til at politiet ikke fulgte saken opp utover bortvisningene.
Græsvik sier at han ikke la merke til en tredje person som forsøkte å ta med seg noen flasker med hjem.
«Nei, kun to», skriver han i en tekstmelding.