- Helt jævlig
Torsdag advarte Johannes Høsflot Klæbo. Så kom det en smakebit fredag. Hva med når medaljene deles ut lørdag?
VAL DI FIEMME (Dagbladet): Dagbladets fotograf hadde orkesterplass i OL-løypene fredag. Det var den siste dagen med offisiell trening før det smeller klokka 13 lørdag:
Da er det kvinnenes skiathlon.
Herreløperne må vente til søndag.
Uansett: Den store praten her i Italia før OL-start har vært en sving i løypa, som allerede har fått sine første ofre.
Overfor Dagbladet garanterte landslagstrener Eirik Myhr Nossum torsdag at det vil bli fall i det området under OL.
Og allerede på trening var det mye knall og fall, som man ser.
Klæbo: - Helt jævlig
I en video publisert av TV 2 onsdag sa Klæbo at han tror det vil ryke medaljer her.
- Helt jævlig, sa han om denne svingen.
Dette ble et tema på torsdagens pressekonferanse da skiathlon-lagene ble presentert.
- Jeg tror når vi kommer der i høy fart, og hvis vi får litt minusgrader på natta, og det er skarpt om morgenen ... Da skal jeg like å se at alle klarer å holde seg på beina i den svingen når vi har gått nesten to mil, sa Klæbo på spørsmål fra NRK.
Denne svingen er en del av løypa på lørdagens og søndagens øvelse.
- Da håper og tror jeg at folk er ... hvis man ikke er stiv der, da har man ikke tatt i nok. Men jeg tror det blir en krevende sving, fortsatte Klæbo.
- Det er mange krevende svinger i hele løypa, men det er en artig løype.
Klæbo skal selvfølgelig gå skiathlon søndag. Han jakter sitt 6. OL-gull.
Harald Østberg Amundsen, Martin Løwstrøm Nyenget og Mattis Stenshagen utgjør det norske laget.
Anger: - Spesiell løype
Svenskenes store OL-håp Edvin Anger er enig i dommen til Klæbo.
- Den er krevende. Det gjelder å ha en tydelig gameplan på hvordan du vil gå løypa og hvor du vil gå fort, hvor du trenger å ta det mer rolig. Så er det noen krevende utforkjøringer. En spesiell og interessant løype, sier Anger til Dagbladet.
Klokka 12.30 søndag er det herrenes tur.