Feilet dessverre massivt
Kongefamiliens plan om hvordan de skal hÄndtere Marius Borg HÞiby-rettssaken har gÄtt spektakulÊrt til helvete.
I retten forteller Marius Borg HÞiby at han leser absolutt alt om seg selv. Hver eneste av «de hundretusenvis av sakene» som er skrevet om ham, alt som legges ut pÄ Reddit, alt han finner pÄ Jodel.
Kommentarfelt.
«Ikke en eneste positiv artikkel om meg selv noen gang», sier han. «Jeg bruker ikke tiden pÄ sÄ mye annet».
Det hĂžres ikke sunt ut.
Men sÄ er det egentlig ingenting som hÞres sunt ut nÄr det kommer til den norske kongefamiliens forhold til presse og offentlighet. Det ble skrikende Äpenbart denne uka, bÄde gjennom Marius Borg HÞibys egen forklaring og prinsesse Ingrid Alexandras bemerkelsesverdige innlegg pÄ Instagram.
Men fÞrst, la oss spole tilbake til forrige uke, da kronprins Haakon uttalte seg til pressen om det som da var den kommende rettssaken mot Marius Borg HÞiby. Kongehuset og kongefamilien kommer ikke til Ä uttale seg om saken underveis, sa han da. Kongefamilien kommer ogsÄ til Ä holde seg unna selve rettssal 250 i Oslo tinghus de sju ukene saken skal fÞres. Om kronprinsesse Mette-Marit sa han at hun skulle reise bort. Det var det som var planen.
Den planen gikk spektakulĂŠrt til helvete.
I dagene fÞr rettssaken skjedde det to svÊrt alvorlige hendelser: Kronprinsesse Mette-Marits kontakt med overgriperen Jeffrey Epstein viste seg Ä vÊre mer omfattende enn tidligere forklart. Marius Borg HÞiby ble arrestert av politiet og siktet for trusler med kniv, brudd pÄ besÞksforbud og kroppskrenkelse.
Alle som hadde trodd at denne skandalen ikke kunne bli stĂžrre, tok feil. Dette var King Kong som mĂžtte Godzilla.
Og det var mer. Kvelden fĂžr rettssaken begynte, publiserte VG et bilde av kronprinsesse Mette-Marit, kronprins Haakon og kronprinsesse Ingrid Alexandra pĂ„ besĂžk pĂ„ et sykehus pĂ„ Ăstlandet. PĂ„ morgenen, kort tid fĂžr rettssaken skulle begynne, kom meldingen om at Marius Borg HĂžiby var innlagt pĂ„ sykehus.
NÄ er han tilbake pÄ fengselscella, men i retten har han sagt at han er tungt medisinert og veldig sliten.
Slottet kom med en uttalelse om at kronprinsesse Mette-Marit har utsatt sin planlagte tur. Fredag ettermiddag kom hun ogsÄ med en «dyp beklagelse» for sitt vennskap med Jeffrey Epstein, spesielt til kongen og dronningen.
For oss vanlige dÞdelige er det umulig Ä tenke seg hvordan kongefamilien har det nÄ. Det er ingen tvil om at Marius Borg HÞiby og kronprinsesse Mette-Marit har begÄtt svÊrt alvorlige, og i Marius' tilfelle ogsÄ straffbare, feilbedÞmmelser. Men samtidig er det heller ingen tvil om at hele familien nÄ er under et umenneskelig press. Hele verden ser pÄ dem. Det mÄ fÞles ut som om de har havnet under Saurons Þye.
Og sÄ skulle det bli enda litt verre.
Det er ikke vanskelig Ä forstÄ at prinsesse Ingrid Alexandra hadde behov for en utblÄsning. At hun fÞlte for Ä si i fra, pÄ en eller annen mÄte. Torsdag la hun ut et innlegg pÄ sin lukkede Instagram-konto, men kontoen har 800 fÞlgere og det tok ikke lang tid fÞr innlegget havnet hos NRK. Det var et langt innlegg, med mange tanker. «NÄr er det nok?» skrev prinsessen, «Det er viktig Ä ikke komme med pÄstander man ikke har grunnlag for». NRK kalte innlegget for et «kraftig oppgjÞr med pressen». Selv om prinsesse Ingrid Alexandra skriver at «dette handler ikke om noen sak, ikke Marius, ikke mamma eller pappa eller Magnus» gjÞr timingen at det er vanskelig Ä tolke innlegget som om det handler om noe annet.
Jeg mener vi mÄ vÊre rause med prinsesse Ingrid Alexandra nÄr det kommer til dette innlegget. Hun er en 22 Är gammel kvinne hvis familie stÄr midt i et inferno. Ja, rent formelt er det problematisk at Norges kommende dronning gÄr i strupen pÄ den frie norske pressen. Nei, det passer seg ikke. Men det er en dypt menneskelig reaksjon vi mÄ ha forstÄelse for at hun kommer med i den situasjonen stÄr i.
Problemet med innlegget er bare at det gjĂžr alt verre.
Jeg er ikke sÄ sikker pÄ at innlegget til Ingrid Alexandra handlet om pressen. Det kan like gjerne handle om kommentarfeltene, om trÄdene pÄ Reddit og Jodel, de som Marius Borg HÞiby leser sÄ inngÄende. Det er et raseri der ute, et raseri som har blitt foret av bÄde Marius Borg HÞiby-saken og kronprinsesse Mette-Marits klanderverdige relasjon til Jeffrey Epstein. Med Instagram-innlegget helte prinsesse Ingrid Alexandra bensin pÄ bÄlet. Hvis mÄlet var Ä roe ned temperaturen, feilet hun dessverre massivt.
FÞr rettssaken mot Marius Borg HÞiby spÄdde jeg at det kom til Ä bli «et shitshow». Dessverre ser det ut til at jeg fikk rett.