Herold

Tendenser til norsk panikk

Kilde: Dagbladet Author: Christian Grieg Sander Published: 2026-02-06 19:50:35
Tendenser til norsk panikk

Smittekaos i Milano rett før OL-start. I etasjen over bodde norsk landslag.

MILANO (Dagbladet): Utøvere hadde så vidt ankommet OL-byen Milano da nyheten sprakk: Fire spillere på det finske kvinnelandslaget i ishockey hadde blitt syke dagen før vinterlekenes start.

Det ble umiddeltbart stor frykt for rask spredning i OL-landsbyen, hvor de fleste utøverne som deltar i lekene i Milano bor.

- Med en gang det er noe følger man ekstra nøye med. Vi tok forholdsregler, selvfølgelig, med en gang. Nå bor de i samme blokk som disse finnene, som betyr at man ble litt ekstra var på det man tok på, sier Tore Øvrebø til Dagbladet.

Olympiatoppensjefen bekrefter at det finske laget bor i samme blokk som det norske skøytelandslaget. Nærmere bestemt én etasje under, ifølge det norske skøytehåpet Sigurd Henriksen.

- Det ble litt småtendenser til litt panikk. «Nå må vi finne hansker og ikke bruke heiser», skildrer Henriksen overfor Dagbladet da de fikk vite om at det var sykdom i OL-landsbyen.

Likevel understreker han:

- Vi har vært veldig gode på smittevern de siste sesongene og klart oss veldig bra, og gjort de vanlig tingene. Nå skal det denne spredningen være stoppet, så nå er folk litt mer trygge.

- Har det påvirket dere i oppladningen?

- Ikke for min del. Vi vet at det er sykdom rundt, så er det ganske mange som bor inne på leiren. Det var en vekker om at man må være skjerpet hele veien, svarer Henriksen om hendelsen.

Det ble først mistenkt at de finske spillerne på hockeylandslaget hadde fått norvirus, som er en mageinfeksjonen. Det har ikke blitt bekreftet, og har heller ikke blitt kommunisert forteller Øvrebø. Han sier at de ikke har fått noen nye meldinger om det.

- Det har kanskje roet seg, sier olympiatoppensjefen.

Sander Eitrem, ett av Norges største gullhåp, skal konkurrere i 5000 meter på søndag. Han forteller at det oppsto litt uro i leiren da nyheten kom.

- Vi var først litt usikker på hvilken nasjon det var, så fant vi ut at det var de finske som bor i samme blokk som oss. Da ble vi selvfølgelig litt stressa. Vi hørte det var noe omgangssyke, og det sprer jo seg vedig fort. Den norske leiren er så gode på smittevern, så det tror jeg skal gå helt fint, forteller stjerna.

- Har dere møtt på det finske laget?

- Vi har vel sikkert møtt de i heisen en eller annen gang, men ikke noe mer enn det. Så har vi veldig mye avstand til de fleste.

Eitrem, Henriksen og Peder Kongshaug skal alle konkurrere på 5000-meteren søndag. Først ut er kvinnene lørdag, som skal konkurrere i 3000 meter med blant andre Ragne Wiklund på start.

🏷️ Extracted Entities (12)

Sigurd Henriksen (person) MILANO Dagbladet (organization) OL-byen Milano (organization) Skøyter 🏷️ (keyword) Sport 🏷️ (keyword) Vintersport 🏷️ (keyword) ol2026 🏷️ (keyword) Tore Øvrebø (person) Norge (entity) Peder Kongshaug (person) Ragne Wiklund (person) Sander Eitrem (person)

📊 Metadata

Keywords: vintersport, sport, ol2026, skøyter
OpenGraph Title: - Tendenser til panikk